SijaintiKangasala

AjankohtaAlkaa: 16.05.2018, klo 17.30
Päättyy: 16.05.2018, klo 19.30
KokoontumispaikkaVallitun leirialue

Kangasalan Latu ry järjestää Muumien Retkeilykoulun Kangasalan kunnan Vallitun leirialueella 16.5. - 20.6. 2018 välisenä aikana keskiviikko-iltaisin klo 17.30 – n. 19.30. Vallitun leirin osoite on Vallituntie 140.

Ilmoittautua voi kurssin vetäjänä toimivalle Antti Nikkiselle sähköpostilla osoitteella: antti.nikkinen@kangasala.fi tai tekstiviestillä numeroon 040 5627572. Osallistuvan lapsen nimi ja ikä sekä vanhemman sähköpostiosoite tai puhelinnumero ovat tarpeen mahdollisen kurssin aikaisen yhteydenpidon vuoksi. Kurssille otetaan max. 16 lasta ilmoittautumisjärjestyksessä.

Leirikoulun hinta on 20 €/lapsi ja se pitää maksaa 9.5.2018 mennessä Kangasalan Ladun tilille: Aito Säästöpankki FI60 4510 0010 0343 33 varmistaakseen osallistumisensa kouluun. Viitteeksi: Retkeilykoulu ja lapsen nimi.

Retkeily on harrastus, johon ei aluksi tarvita kalliita varusteita, aivan tavalliset ulkovaatteet sään mukaan riittävät ja kosteutta kestävät jalkineet, kumisaappaat tai ulkoilukengät kelpaavat. Kumisaapas ja villasukka ovat usein metsässä paras valinta kelillä kuin kelillä. Vaatetuksessa kerrospukeutuminen mahdollistaa vaatteiden vähentämisen tai lisäämisen tarpeen mukaan. Sateen varalta on hyvä olla sadevarusteet mukana. Ne puetaan päälle vain jos sade yllättää. Jos sataa kovasti, Vallitussa päästään sadetta pakoon laavun tai ruokailukatoksen suojaan. Repussa on hyvä olla mukana jonkinlainen istuinalusta, jolla istuen voi sitten evästauolla nauttia kotoa mukaan otettua evästä. Evään on hyvä olla sellaista syötävää ja juotavaa, jota lapsi normaalistikin nauttii välipalana. Retkeilykoulun viimeisellä kerralla Kangasalan Latu ry tarjoaa mehua ja makkaran, jonka lapsi saa paistaa nuotiolla itse tai vanhempien avustuksella. Eväät ja istuinalustan lapsi tuo mukanaan repussa, lapsen kokoon suhteutetussa pienessä päivävaellusrepussa. Sellaisessa, jossa mielellään on rintaremmi. Se estää repun olkahihnojen valahtamisen alas lapsen olkapäiltä. Remmin voi tarvittaessa tehdä vaikka irtohihnasta. Repussa on hyvä olla muutama vaihtovaate (taukotakki, vaihtosukat ja käsineet). Vanhemmat ovat tervetulleita mukaan kurssille, silloin lapsella on turvallisempi olo vieraassa porukassa.

Retkeilykoulun ohjelmarakenne on seuraava:

1. Alkuräppi:
Retkijalka vipattaa
kohta metsään mennä saa,
tänään meitä opettaa (Muumihahmon nimi aiheen mukaan, esim.) Tuutikki!

2. Käydään lasten nimet läpi taputtaen käsiä yhteen
3. Lapset jaetaan pareiksi Muumi-korteilla
4. Lyhyt alkuleikki
5. Alkutarina ja päivän teeman esittely ANTIN MUUMIKIRJASTA
6. Aiheen mukaista liikkumista kävellen ja puuhailua maastossa
7. Sopivassa välissä evästauko
8. Harjoituksia tai aiheeseen liittyvien välineiden ja niiden käytön esittelyä
9. Jos on pysähdytty metsään, kävely takaisin
10. Lopputarina ja ohjeistus seuraavaan kertaan
11. Loppuhuuto

RETKEILYKOULUSSA KÄSITELTÄVÄT ASIAT:
16.5. Luonnossa liikkuminen (Nuuskamuikkunen) ja Retkeilytarvikkeet (Muumimamma)
23.5. Luonnontuntemus (Hemuli) ja Retkiruoka ja retkikeitin (Nipsu)
30.5. Leiriytyminen ja tulenteko (Muumipappa) ja Turvallisuus ja toiminta hätätilanteessa (Tuutikki)
6.6. RETKEILYKOULUA EI OLE, VALLITTU ON VARATTU MUILLE KÄYTTÄJILLE
13.6. Ryhmätoiminta ja kaveruus (Muumipeikko) ja Kädentaidot (Pikku Myy)
20.6. Kerrataan opittuja asioita ja vietetään nuotioilta

Opetettavat asiat voivat tulla esiin Retkeilykoulun aikana eri kerralla kuin on suunniteltu, mutta käsitellään niitä ja palataan uudelleen opetuksen edetessä. Edellisen kerran asioista kysellään seuraavalla kerralla, mitä lapsille on jäänyt mieleen ja aiheisiin palataan myös myöhemmillä kerroilla. Lapsilähtöisesti edetään ja perehdytään hyvän harrastuksen perusasioihin.

Vallitussa tavataan!

Tapahtuman nimiMuumien retkeilykoulu