SijaintiInari
OsoiteVätsäri Inari

AjankohtaAlkaa: 05.07.2018, klo 18.00
Päättyy: 14.07.2018, klo 20.00

Kesävaellus Vätsärissä, Övre Pasvikissa ja Kessissä Vätsärissä jos missä voit kokea todellisen erämaan. Alue on luonnoltaan karu ja kivinen mäntymetsien, soiden ja vesien mosaiikki. Erämaan koillisosa, varsinainen Vätsärin ylänkö, kohoaa puuttomaksi tunturiselänteeksi. Kessissä korostuvat komeat hongikot ja Norjan puolen Ylä-Paatsjoen kansallispuistossa hieman rehevämpi Ellenvatnetin järviluonto. Alueella on myös mielenkiintoisia luontaiselinkeinojen merkkejä. Yhdeksän päivän vaellus alkaa Sevettijärveltä jonne pääsee reittibussilla. Sieltä kuljemme alustavan suunnitelman mukaan Jankkilaan, Routasenkuruun, Rajapäälle, Surnujärvelle, Mellalompololle, ja edelleen Norjan puolelle kiertäen Ellenvatnetin sen itäpuolelta. Kolmen valtakunnan rajapyykin saavutettuamme kuljemme vielä Kessijärvelle ja vaelluksen päätepisteeseen Kessintien varteen. Täältä palaamme ihmisten ilmoille todennäköisimmin taksilla. Matkaa kertyy arviolta 135 kilometriä eli keskimäärin 15 km per päivä. Reitti on osa eräänä pitkäaikaisena vaellusteemanamme olevaa pyykiltä-pyykille kulkua. Varaudu poluttomaan ja monin paikoin vaativaan kulkumaastoon. Ylitämme ainakin yhden hieman isomman ja useita pienehköjä jokia kahlaten. Korkeuserot ovat vähäisiä mutta lyhyitä jyrkkiä kohtia matkalta löytyy. Ajatellun reitin alkupuolella on hieman vanhaa polkua, muuten kuljemme omia polkujamme. Aivan matkan lopussa yhytämme Piilolanpolun merkityn reitin. Vaellus on vaativa ja edellyttää hyvää terveyttä ja kuntoa sekä aiempaa vaelluskokemusta. Vaelluksella yövytään omissa teltoissa omassa rauhassa. Kukin kuljettaa tarvitsemansa itse ja huolehtii vaelluksella itsestään. Ruoan tai varusteiden täydennysmahdollisuutta ei ole. Lisätietoa alueesta: http://www.luontoon.fi/vatsari Tiedustelut ja ilmoittautumiset 17.6.2018 mennessä: Mika Kiiski (kiiski.mika@gmail.com, 050 381 3894). Ilmoittautuneille lähetetään valmistautumisohjeet etukäteen sähköpostilla. Ennen vaellusta pidetään lisäksi retkipalaveri, jossa käydään läpi tarvittavat asiat.

Tapahtuman nimiKesävaellus Vätsäriin
Tapahtuman lajiVaellus
Ilmoittautuminen 17.06.2018 mennessä

YhteyshenkilöMika Kiiski

TUNTURILATU RY / KAVTSI

Tervetuloa Tunturikerho Kavtsin sivuille!

Tunturilatu ry:n Tunturikerho Kavtsi on pääkaupunkiseudulla toimiva retkeilykerho. Kerho järjestää vaelluksia ja retkiä niin Lapissa kuin muuallakin Suomessa. Kavtsin tarkoituksena on edistää jäsenistön retkeilyharrastusta ja Lappi-tietoutta. Järjestämme myös paikallisretkiä ja viikonloppuretkiä muualle Suomeen.

Kavtsilaiset kokoontuvat kerran kuukaudessa kerhoiltoihin (syyskuusta toukokuuhun).