SijaintiHelsinki
OsoiteKeskuskirjasto Oodi, 00002 Helsinki

AjankohtaAlkaa: 10.02.2020, klo 18.00
Päättyy: 10.02.2020, klo 20.00

KERHOILTA MAANANTAINA 10.2. KELLO 18.00 OODIN KUUTIO-SALISSA Lumi ja jää Suomen luonnossa Professori Matti Leppäranta Suomi kuuluu kostean lumi-ilmaston vyöhykkeeseen lukuun ottamatta Tunturi-Lappia, joka ulottuu Skandinavian Kölivuoriston tundrailmastoon. Talvisin muodostuu lumi- ja jääpeite, joka sulaa kesällä. Lumi ja jää ovat kiinteä osa ihmisen ja luonnon vuosikiertoa ja niiden kanssa on opittu tulemaan toimeen. Myös liikunta ja leikit ovat kuuluneet talviseen elämään, sillä esimerkiksi ratsastuskilpailuista jäällä ja lasten lumilinnoista on kirjallisia todisteita jo keskiajalta. Suomen talvessa lunta ja jäätä löytyy monessa muodossa: lumihiutaleita ilmassa, kuuraa maan pinnalla, lumipeite maastossa, routa maaperässä, sekä jääpeite järvissä, joissa ja merissä. Tunturi-Lapin ikiroutalaikut edustavat ikijäätä, mutta oikeita jäätiköitä ei Suomen luonnosta löydy. Lumipeite kasvaa talven aikana lumisateiden myötä ja samalla sen sisäinen rakenne muovautuu säätilan mukana. Tästä rakenteesta riippuu, miten erilaisissa lumissa voidaan elää liikkua. Luonnonvesien jääpeite vahvistuu pohjoisessa noin metrin vahvuuteen. Jäänkin sisäinen rakenne voi vaihdella, mikä vaikuttaa jään kantavuuteen. Järvien jääpeite on staattinen, ja jokien jääpeite on virtauksen takia dynaaminen, mikä tuottaa suppoa ja jääpatoja. Itämerellä on rannikolla ja saaristossa tasaista kiintojäätä, mutta ulompana on ajojäätä, joka liikkuu tuulten ja virtausten vaikutuksesta. Ajojäämaisema on vaihteleva sisältäen railoja, jäälauttoja ja ahtojäitä. Merijäässä erityistä ovat vielä suolataskut ja niissä keväällä elävät jäälevät. Jää- ja lumipeitteet karttuvat lähes puolen vuoden ajan mutta häviävät kuukaudessa, kun sulaminen on päässyt käyntiin. Lumet ovat menneet eikä niistä perimätiedon mukaan enää ole väliä, mutta joka tapauksessa niistä saa oppia tulevia talvia silmällä pitäen. Tervetuloa! Vastuuhenkilö Marita Maula 040 5094412

Tapahtuman nimiKerhoilta Lumi ja jää Suomen luonnossa
Tapahtuman lajiMuu
Ilmoittautuminen Ei ilmoittautumista

YhteyshenkilöMarita Maula

TUNTURILATU RY / TUNTURIKERHO KAVTSI RY

Tervetuloa Tunturikerho Kavtsin sivuille!

Tunturilatu ry:n Tunturikerho Kavtsi on pääkaupunkiseudulla toimiva retkeilykerho. Kerho järjestää vaelluksia ja retkiä niin Lapissa kuin muuallakin Suomessa. Kavtsin tarkoituksena on edistää jäsenistön retkeilyharrastusta ja Lappi-tietoutta. Järjestämme myös paikallisretkiä ja viikonloppuretkiä muualle Suomeen.

Kavtsilaiset kokoontuvat kerran kuukaudessa kerhoiltoihin (syyskuusta toukokuuhun).