Uusia ohjaajia yhdistykseen oppilaitosyhteistyön avulla

ke 19. lokakuuta 2016 14.28.00

Lasten ja nuorten toimikunta sai uusia nuoria toimijoita yhdistystoimintaan oppilaitosyhteistyön kautta.

Nyt kolmatta ja viimeistä toimintavuottaan viettävä Lasten ja nuorten toimikuntamme havahtui heti toimikautensa alussa vuonna 2014 yhteen suurimpaan esteeseen lasten ja perheiden toiminnan järjestämisessä jäsenyhdistyksissä: vapaaehtoisten puute!

Toimikunta ei jäänyt asiaa ihmettelemään vaan tarttui toimeen. Ideoita ratkaisuksi oli monia ja lopulta päätettiin tarttua oppilaitosyhteistyön antamiin mahdollisuuksiin. Taustalla oli Suomen Ladun positiiviset kokemukset oppilaitosten kanssa toimimisesta, koulutusten kysyntä oppilaitosten suunnalta ja halu viitoittaa tuleva kasvattajien sukupolvi luontoliikunnan pariin. Kantavana ajatuksena tietysti uusien ohjaajien mukaan saaminen paikalliseen yhdistystoimintaan.

Kartoitusten jälkeen yhteistyön muodoksi valikoitui metsämörritoiminta, oppilaitoksiksi Amiedu Helsingissä ja Saimaan ammattikorkeakoulu Lappeenrannassa. Yhdistyksistä mukaan lähtivät Espoon Latu, Helsingin Latu, Skidit liikkuu, Vantaan Latu ja Saimaan Latu. Muutama kiinnostunut yhdistys jäi ilman opiskelijoita ja heidän kanssaan toimintaa pyritään jatkamaan ensi vuonna.

Elokuussa 34 opiskelijaa suoritti Metsämörriohjaajan peruskurssin ja ovat sen jälkeen ohjanneet käytännön metsämörritoimintaa yhdistyksissä.

Toimikunnan jäsen Katja Salmela-Nieminen on pitänyt kirjaa tapahtuneesta koko ajan. Pian onkin yhteenvedon ja arvioinnin aika. Mitä saimme aikaan ja minne se kantaa? Opiskelijoilta saamamme viestit ovat olleet positiivisia ja kannustavia. Heidät on otettu hienosti yhdistyksissä vastaan. Myös yhdistyksissä on iloittu uusista tuulista. Kiitos jo tässä vaiheessa mukana oleville yhdistyksille sekä idean äidille ja kannattajalle; Lasten ja nuorten toimikunnalle!

Tutustu tästä Espoon Ladun Mörriperheen retkiin, joissa oli oppilaitosyhteistyö mukana.

Nina Räike, lasten ja nuorten toiminnan päällikkö, Suomen Latu