Tuumat ja tuntumat: Helsingin rautatieaseman valtaus oli yksi erikoisimmista tempauksista

pe 17. tammikuuta 2020 10.22.00

Tuumat ja tuntumat oli Suomen Ladun ex-toiminnanjohtaja Tuomo Jantusen palsta Latu ja Polku -lehdessä kesäkuusta 1989 tammikuuhun 2006. Näitä tietoiskuja tuli jäsenistön luettavaksi kaikkiaan 132 kpl. Nyt meillä on mahdollisuus lukea vielä sellaisia tarinoita, joita ei ole aikaisemmin julkaistu. Näitä on 52 kpl eli uusi historiallinen tarina joka toinen viikko kahden vuoden ajan.

Suomen Ladun väellä ei ole koskaan ollut puutetta hyvistä ja kansaa kiinnostavista ideoista. Erityisesti vuosijuhlien viettoon on varustauduttu jopa eriskummallisilla ja huomiota herättävillä tempauksilla. Sellainen oli myös Helsingin rautatieaseman länsipäädyn sisäaulaan pystytetty ”Lapin leiri”. Sen avulla haluttiin kertoa tuhansille ihmisille, että Latu viettää 60-vuotisjuhlaansa, ja retkeily on tärkeä osa järjestön toimintaa nyt ja tulevaisuudessa.

Päävastuun näyttelyn järjestämisestä kantoi Tunturikerho Kavtsi näyttelypäällikkö Kyösti Lamminjoen johdolla. Ennen tuota luonnonmukaista rautatieaseman näyttelyä Kyösti oli esiintynyt lukuisissa konserteissa ja tilaisuuksissa, jonne hän oli rakentanut lavasteiksi rakovalkeat, havulaavut ja monet retkeilijöiden käyttämät majoitteet. Nyt kuitenkin tarvittiin melkoista näyttelyeksperttiä, koska tilaa oli vain 150 m2 ja koko Lapin retkeily piti sovittaa lasivitriinin sisään. Aino Koivisto Suomen Ladun toimistosta auttoi sen minkä ehti muilta vuosijuhlakiireiltään.

Apua saatiin Suomen Urheilumuseosta ja Hiihtomuseosta. Niinpä näyttelyyn tutustuja saattoi löytää hiihtovälineitä, telttoja ja retkeilytarpeita koko järjestön 60-vuotistaipaleelta. Kaikkein erikoisin tuote oli Suomen ensimmäinen teltta, joka oli kuulunut Kaarina Karin retkeilyvarusteisiin.

Toiveena oli se, että vitriinin sisällä olisi koko ajan aitoa leirielämää kahden viikon ajan. Ongelmia ei ollut vapaaehtoisista, vaan latulaisia ilmoittautui kautta Suomen kokeilemaan leiriytymistä, kahvittelua ja ruokailuakin tässä lasisessa rautatieaseman akvaariossa. Muutamat innokkaimmat - kuten itse näyttelypäällikkö - eivät halunneet lähteä edes yön ajaksi pois, vaan he nukkuivat lasivitriinin sisällä laavussa. Ei myöskään uteliaista katsojista ollut puutetta. Rautatieaseman kautta kulkevat työmatkaajat tulivat tuon kahden viikon aikana jo tutuiksi, ja retkikuulumisia vaihdettiin lasiseinän läpi kuin konsanaan Lapin eräretkellä.

Näin Suomen Ladun näyttely vietiin sinne, missä ihmiset liikkuivat. Esimerkkiä saatiin noin 50 vuotta aikaisemmin Stockmannin tavaratalossa järjestetyistä hiihtonäyttelyistä.

Tuomo Jantunen