Suomen Latu harjoitteli hiihtoa kymmenellä paikkakunnalla

ke 27. maaliskuuta 2019 09.41.00

Suomen Ladun hiihtokiertue kolusi Suomea ristiin ja rastiin 25.1.-14.3 välisellä ajalla. Yhteensä kymmenen jäsenyhdistyksen kanssa järjestetyn kiertueen aikana koulutettiin 61 maastohiihdon asiantuntijaa ja tarjottiin hiihtoharrastusta edistäviä vinkkejä lähes 700:lle osallistujalle.

Kiertue aloitettiin tammikuun loppupuolella Joensuun kirpeässä pakkassäässä ja Säkylän lumisella Huovinrinteellä. Helmikuun vaihteleva talvisää tarjosi haasteita Espoon, Vantaan, Keuruun, Lahden ja Järvenpään hiihtäjille. Hiihtokiertue päättyi maaliskuun hangille Lappeenrantaan, Pelloon ja Kuopioon.

Hiihtokiertueella järjestettiin kullakin paikkakunnalla ensimmäisenä iltana maastohiihdon asiantuntijakoulutus. Kolmen tunnin intensiivikurssin aikana luodattiin niin perinteisen hiihtotavan kuin luisteluhiihdon eri tekniikat sekä sivuttiin maastohiihdon väline- ja voiteluaspekteja. Koulutusosio tuotti Suomen Ladun kiertuepaikkakunnille 61 entistä osaavampaa maastohiihdon asiantuntijaa, jotka toivottavasti jakavat edelleen hiihto-oppejaan tulevina talvina.

Hiihtokiertueen kolmen tunnin yleisötapahtumissa järjestettiin 15-20 minuutin mittaisia hiihdon tekniikkaopetustuokioita osallistujille non-stop -periaatteella. Tekniikkaklinikoita toteutettiin niin perinteisellä kuin vapaalla. Tekniikkaopetuksia järjestivät Suomen Ladun hiihdon asiantuntijan kanssa jäsenyhdistysten taitavat hiihdonohjaajat. Opetusseteissä pureuduttiin muun muassa hiihtäjien liukuun, tasapainoon ja rytmiin. Tekniikkaopetusten ohella osallistujat pääsivät kokeilemaan Karhun erilaisia maastohiihtosuksia. Startin voitelumestari opasti hiihtäjiä hyödyllisin vinkein suksihuolto- ja voiteluasioissa. Tapahtumakentällä oli myös omatoimipisteinä mahdollisuus haastaa omaa suksitaituruutta pujotteluradalla sekä kellottaa lyhyen sprinttiradan pohja-aika.

Suomen Latu kannustaa kiertuepaikkuntien hiihdon asiantuntijoita hyödyntämään oppeja ja järjestämään hiihtotoimintaa jatkossa. Laturetket, kuutamohiihdot, tekniikkakurssit, sarjahiihdot ja suksihaasteet ovat kaikki tervetulleita hiihtotoiminnan muotoja.

Kiertuehenkilökunta Wilhelm ja Hannu kiittävät mukana järjestelyissä olleita vapaaehtoisia, jäsenyhdistyksiä, hiihdon ohjaajia, Startin voitelumestareita sekä Karhun suksikumppaneita Hiihtokiertueen mahdollistamisesta. Nautitaan vielä kevään viimeisistä hiihtokeleistä ennen kuin päästetään sukset kesälevolle!

Teksti: Wilhelm Stenbacka
Kuva: Sampsa Sulonen