Suomen Ladun strategia vie asioita eteenpäin

ti 20. maaliskuuta 2018 12.14.00

Toimintakyselyyn vastasi yli 80 % jäsenyhdistyksistä.

Vuoden 2017 Suomen Ladun vuosikertomusta viimeistellään parhaillaan ja siihen on koottu tietoja myös jäsenyhdistyksille järjestetyllä toimintakyselyllä. Yli 80% jäsenyhdistyksistä vastasi kyselyyn, joten saimme jälleen koottua kattavat tiedot siitä, miten Latu suomalaisia liikuttaa.

Yhteenvetona voidaan sanoa, että Suomen Ladulle vahvistettu strategia on heti alusta asti lähtenyt viemään valittuja asioita eteenpäin: järjestetyn liikuntatoiminnan määrä on kasvanut ja samalla kasvoi yhdistysten yhteenlaskettu jäsenmäärä (+1,5 %).

Perheliikuntaa järjestävien yhdistysten määrä nousi jo 60:een eli on tuplaantunut viidessä vuodessa. Perheille järjestettävät tapahtumat ovat myös kasvattaneet jäsenyhdistysten näkyvyyttä paikallisesti. Jäsenyhdistysten järjestämään toimintaan osallistui viime vuonna jo yli 30 000 alle 19-vuotiasta. Tämä luku on yli kolminkertaistunut viidessä vuodessa.

Jäsenyhdistyksissä toimi vuoden aikana vapaaehtoisena 4 900 henkeä. Tämä on hieman vähemmän kuin edellisenä huippuvuonna, mutta vapaaehtoistyötä tehtiin silti yhtä paljon, 250 000 tuntia.

Jäsenyhdistykset tekevät todella paljon yhteistyötä eri tahojen kanssa. 114 yhdistystä teki kunnan kanssa joko ulkoiluolosuhteita tai -tapahtumia. Seurojen kanssa yhteistyössä oli 92 yhdistystä. Olemme myös kannustaneet yhdistyksiä toimimaan yhteistyössä keskenään ja 74 yhdistystä teki yhteistyötä viime vuonna.

Suosituin aikuisliikunnan laji oli retkeily, jossa järjestettiin toimintaa 98 yhdistyksessä. Kasvuun lienevät vaikuttaneet Luonnon päivien tapahtumat ja Nuku yö ulkona -haaste. Kaiken kaikkiaan järjestettyyn liikuntatoimintaan osallistuttiin 370 000 kertaa, mikä on yli 30 % enemmän kuin edellisenä vuonna.

Pyysimme yhdistyksiltä myös palautteita kuluneen vuoden toimista. Tyytyväisimpiä yhdistyksissä oltiin järjestön kokouksiin, Latu & Polku -lehteen ja asiakaspalveluun yhdistysasioissa. Uusi Yhdistyspalvelusivusto arvioitiin heikoimmaksi palveluksi ja siinä olikin koko syksyn ajan teknisiä käynnistysvaikeuksia. Myös tämä Liikuttaja-verkkolehti jää palautteissa hieman alle tavoitteen. Suomen Ladun yleisarvosana oli kuitenkin parempi kuin koskaan, eli 4,2 asteikolla yhdestä viiteen.

Kiitos vielä kerran kaikille kyselyyn vastanneille!

Mika Asikainen
järjestöpäällikkö