Pop up -ravintola Töppövilla

ke 11. lokakuuta 2017 14.01.00

Kuhankuonon Ladun ja Polun pop up -ravintolasta hyviä kokemuksia.

Muutama vuosi sitten ravintolapäivät yleistyivät. Kuhankuonon Latu ja Polkukin päätti vuonna 2015 toukokuussa avata pop up -ravintolan. Paikaksi valittiin Raimon laavu Nousiaisten Paijulassa. Hallituksen naiset ottivat haasteen vastaan luvaten suunnitella ja valmistaa ruuat tapahtumaan. Ravintolan nimeä haettiin Lapin luonnosta ja monen hyvän vaihtoehdon jälkeen päätettiin, että nimeksi tulee ravintola Töppövilla.

Ensimmäisen vuoden pop up -ravintolan järjestäminen oli haasteellista paikan vuoksi. Ruokien kuljettaminen metsälaavulle oli hankalaa, kylmätiloja ei ollut, ei myöskään hellaa tai uunia, jossa ruoka olisi voitu valmistaa. Ruuan lämmittäminen ja lämpimänä pitäminen hoidettiin nuotiolla. Ravintolan menu suunniteltiin retkiolosuhteisiin sopivaksi. Ruokalistalla oli alkupaloina mm. riistamakkaraa, raasteita ja salaatteja, pääruokana Lapinukon riistakeittoa, lisänä saaristolaisleipää ja levitettä ja ruokajuomana vettä. Jälkiruokana tarjoiltiin itse nuotiolla paahtaen saaristolaisleipää puolukan ja kermavaahdon kera tai kahvia ja teetä tikkupullan kera itse paistaen. Ensimmäinen ravintolapäivä onnistui hyvin aurinkoisessa säässä. Ruokavieraita kokoontui laavulle peräti 40 henkeä.

Edellisen vuoden onnistuneesta tapahtumasta johtuen päätettiin vuonna 2016 järjestää taas pop up -ravintola Töppövilla. Ajankohta vaihdettiin elokuulle ja paikaksi valittiin Vuorenpään Pärkänlinna. Yhdistyksen hallituksen jäsen Veijo oli parin vuoden ajan kunnostanut tilan vanhaa käyttämätöntä kivirakennusta juhlapaikaksi.

Paikan vaihdosta johtuen pop up -ravintola muutti melkoisesti muotoaan laavuravintolaan verrattuna. Ruokalistalla olevien ruokalajien määrä lisääntyi ja kattaus ym. pyrittiin suunnittelemaan tilaan sopivaksi. Sateisesta säästä johtuen tilaisuus järjestettiin sisätiloissa. Tällä kertaa otettiin etukäteen vastaan pöytävarauksia ruokamäärän riittävyyden varmistamiseksi. Ruokailu hoidettiin kahdella kattauksella, mikä olikin tarpeen, sillä ruokavieraita saatiin lähes 80.

Pop up -ravintola Töppövilla 2017

Edellisten vuosien onnistumisien myötä vuoden 2017 toimintasuunnitelmaan merkittiin taas elokuulle pop up -ravintola Töppövilla. Nyt paikka oli tuttu Pärkänlinna, ja olosuhteet pystyttiin ennakoimaan paremmin. Tapahtuma kirjattiin Suomi 100 -juhlavuoden teemalle. Kattaus pöytäliinoineen tehtiin sinivalkoiseksi ja lautasliinoissa oli Suomi 100 -juhlavuoden logo. Pöytiin hankittiin kukkamaljakkoihin ruiskukkia ja päivänkakkaroita juhlistamaan juhlavuotta.

Menun suunnittelussa huomioitiin perinteiset maakunnalliset ruuat. Ruoka tarjoiltiin noutopöydästä, josta löytyi alkuruuaksi silakkaa, silliä, graavilohta, rosollia, hölskytyskurkkua, isoäidin lehtisalaattia kermakastikkeella, kananmunan puolikkaita, lihapullia, porsaan ulkofileetä, paahtopaistia, broileri-sienisalaattia, juureksia sekä uusia perunoita. Ruokajuomana oli kotikaljaa ja vettä. Lämpimänä ruokana tarjoiltiin perunoiden kanssa palapaistia. Ensimmäisen kattauksen jälkeen näytti siltä, että ruoka loppuu kesken ja toisen kattauksen alkaessa kaivettiin esille Hilkan varalle tekemät kaalikääryleet, jotka menivät kuin kuumille kiville. Jälkiruokana oli kahvi ja tee mansikkakermakakun kanssa. Ruokia tehdessä huomioitiin ruokavaliot.

Ruokailu hoidettiin tänäkin vuonna kahtena kattauksena. Sovittiin, että 40 henkeä on maksimiraja/kattaus ja ilmoittautumiset otetaan ennakkoon. Molemmat kattaukset täyttyivät muutamaa päivää ennen juhlaa. Talkoolaiset mukaan lukien päivän aikana ruokittiin yli 100 henkeä.

Talkoolaisille päivä oli rankka mutta Töppövillan onnistuminen kiitettävästi lämmitti kaikkien mieliä. Vieraat olivat nauttineet lounaasta kiitellen maistuvaa, monipuolista tarjoilua sekä kaunista kattausta unohtamatta Pärkänlinnan upeita puitteita. Kaikilla oli hyvä mieli YHDESSÄ tehdystä suunnattoman suuresta talkootyöstä, joka kartutti kaiken muun lisäksi kivasti yhdistyksen kassaa. Kysymys leijui kuitenkin ilmassa, jatkuuko Töppövilla vielä?

Hilkka Stenroos