Nurmijärven Latu ploggaa!

ke 12. syyskuuta 2018 10.04.00

Plogging eli roskien keruu luonnosta liikunnan ohella on nyt trendilaji.

Suomen Ladun toiminnanjohtaja Eki Karlssonin vinkistä me aktiiviset polkujuoksuohjaajat päätimme ottaa lajin kokeiluun Nurmijärvellä. Tilasimme "Siistit polut" -kestopussukoita, jotta emme tuottaisi luontoon yhtään enempää muovijätettä. Alkuun järjestimme tempauksen, jossa ensin siistimme läheisen luontopolun reitistöä. Tämän jälkeen juostiin varsinainen polkulenkki. Myöhemmin toiminta muotoutui niin, että jokaisella ohjatulla polkulenkillämme siistimme myös matkan varrella näkyvät roskat. Reippaammassa vauhdissa äkkinäiset pysähdykset voivat saada aikaan vaarallisia tilanteita, joten usein riittää, että joku hihkaisee roskasta. Takana on pitkä letka, ja roskan noukkiminen onnistuu viimeistään peränpitäjänä toimivan ohjaajan askeleisiin.

Lenkeille osallistuneet ovat olleet kauniista Nurmijärven luonnosta lumoutuneita ja polkuverkoston siistinä pitäminen on ollut kaikille positiivinen asia. Joskus palaamme lenkiltä ilman ainuttakaan roskaa (Upeaa!) ja toisinaan matkan varrelta tarttuu mukaan kassillinen sinne kuulumatonta tavaraa.

Siistit polut - pussit ovat käytössä nyt myös melonta-, retkeily ja maastopyöräohjaajillamme.

Suosittelemme kaikille Suomen Ladun jäsenyhdistyksille ploggingin käyttöönottoa luontoliikunnan ohella!

Teksti ja kuva: Sanna Puhakka - Nurmijärven Ladun polkujuoksujaoston vetäjä

Lue Sannan käytännön vinkit plogging-lenkin järjestämiseksi