Mikä ihmeen pop up?

ke 28. helmikuuta 2018 08.01.00

Suomen Ladun hankesuunnittelijat kokeilivat yhteistä lumenveistotapahtumaa lapsiperheille ja nuorille pop up -hengessä.

Pop up -tapahtumat ovat suhteellisen uusi ilmiö ja pop up -sanaan törmää monessa paikassa. Kaikille avoimet ravintolapäivät taitavat olla tunnetuimpia pop up -tapahtumia mitä Suomessa on ollut. Ravintolapäivän ideana on, että kuka tahansa voi perustaa päiväksi ravintolan itse valitsemaansa paikkaan.

Pop up sanana tarkoittaa tilapäistä toimintaa, jonka olennaisena osana on toiminta. Pop up -tapahtuma voi syntyä vain halusta kokeilla jotain uutta tapaa tehdä ja toimia. Tavallaan voisi ajatella, että pop up-tapahtuma on kuin mainosviesti tai tietoisku kohderyhmälle, kuten pop up-ponnahdusikkunat, jotka pulpahtavat ja ilmestyvät varoittamatta tietokoneen ruudulle

Olemme molemmat hankesuunnittelijoina Suomen Ladulla ja päätimme pari viikkoa sitten kokeilla yhteistä pop up -tapahtumaa ja samalla miettiä miten mallia voisi hyödyntää jäsenyhdistysten toiminnassa. Susa toimii OKM:n perheliikunnan kehittämishankkeessa ja Elli on mukana ESR:n Luode-hankkeessa (Luonto ja taide nuorten työelämätaitojen oppimisympäristönä)

Maanantaina 12.2. saimme idean järjestää yhteisen lumenveistotapahtuman lapsiperheille ja nuorille pop up -hengessä. Päätimme pistää tuumasta toimeen ja kokeilla tapahtuman järjestämistä jo samalla viikolla. Tapahtumapäiväksi valikoitui keskiviikko 14.2, joka olikin sopivasti ystävänpäivä.

Maanantaina ideoimme tapahtuman, teimme mainoksen ja sovimme paikan. Loimme tapahtumasta Facebook-tapahtuman, jonka jaoimme tapahtuma-alueen aktiiviselle Facebook-sivulle. Veimme myös mainoksia alueen kauppoihin ja päiväkoteihin. Tiistaina katsoimme tavarat kuntoon ja kävimme hakemassa isoja pahvilaatikoita rautakaupoista. Keskiviikkona kurvasimme tapahtumapaikalle pahvilaatikoiden ja lapioiden kanssa. Mukanamme oli myös jäsenhankintamateriaaleja, ohjeita lumenveistoon ja perheliikuntaesitteitä sekä turvallisuussuunnitelma tapahtumasta. Sitten vaan toivoimme, että saamme innokkaita veistäjiä paikalle.

Ja tulihan sinne porukkaa. Paikalla kävi arvioidemme mukaan n. 20 perhettä/seuruetta ja saimme aikaan mahtavan lumisen taidenäyttelyn. Saimme paikan päällä tapahtumasta paljon positiivista palautetta. Osallistujat olivat tyytyväisiä siihen, että tapahtumaan oli helppo tulla eikä tarvinnut ilmoittautua. Tyytyväisiä oltiin myös siihen, että tapahtuma soveltui kaikenikäisille ja että tapahtumasta sai ideoita ja intoa jatkaa lumenveistoa jatkossakin oman perheen kesken.

Tapahtuman kesto oli 1½ tuntia ja se oli kaikille avoin. Järjestimme sen keskeisellä paikalla lapsivoittoisella alueella leikkipuiston vieressä, jossa tiesimme muutenkin ulkoilevan ihmisiä ja johon oli helppo tulla. Me järjestäjät olimme valtavan onnellisia onnistuneen tapahtuman jälkeen. Lämmöllä suosittelemme pop up-tapahtumien järjestämistä.

Elli ja Susa

elli.keisteri-sipila@suomenlatu.fi