Kuukauden ulkoiluteko: Nuorttijoen reitti tuli siivotuksi

ma 19. kesäkuuta 2017 11.06.00

Alina ja Aapo keräsivät toisten roskia Nuorttijoelta. Samaa hyvää työtä tekevät monet muutkin vapaaehtoiset.

Suomen Latu teki vuosia sitten kyselyn, jossa pyydettiin nimeämään mm. se, mikä jokamiehenoikeuksissa aiheuttaa eniten haittaa ja harmia. Roskien jättäminen luontoon nousi listan kärkeen, vaikka se ei millään tavalla kuulu jokamiehenoikeuteen. Päinvastoin. Roskaaminen on lailla kiellettyä, mutta sen lisäksi myös piittaamatonta ja törppöä käytöstä. Roskat pilaavat maisemaa ja ne heikentävät muuten ehkä upeankin luontokokemuksen laatua.

Pienestä pitäen roskatonta retkeilyä
Alina, Aapo, Emilia , Jaakko, Hannele ja Vesa Koivunen ovat luonnossa viihtyvä perhe. Retkeily on heillä kovasti verissä, luonto kiinnostaa ja sitä arvostetaan paljon. ”Harrastamme luonnossa liikkumista monipuolisesti – retkeilyn lisäksi mm. lintujen bongausta ja lumikenkäilyä. Lisäksi sienestämme, marjastamme ja kalastamme”, kertoo Vesa Koivunen. Koivuset asuvat Alajärvellä ja ovat siellä Suomen Ladun paikallisyhdistyksen jäseniä.

Hannele ja Vesa ovat opettaneet lapsiaan pienestä pitäen roskattomaan retkeilyyn. Silloin retkelle valmistaudutaan niin, että roskaa syntyy mahdollisimman vähän ja ne vähätkin roskat tuodaan aina tullessa pois luonnosta. Tämän lisäksi vanhemmilla ja lapsilla on yhteinen tapa: jos reitiltä löytyy muiden roskia, niin rinkoista löytyy kyllä tilaa niillekin.

Nuorttijoen reitti tuli siivotuksi
Viime kesänä vanhemmat retkeilivät Alinan (12 v.) ja Aapon (11 v.) kanssa Urho Kekkosen kansallispuistossa, Nuorttijoen reitillä. Nuorttijoki kiemurtelee jääkauden muovaamassa kanjonissa ja sen rantoja kiertää kiehtova ja maisemiltaan vaihteleva viitoitettu reitti.

Siellä täällä näkyi roskia, joita Alina ja Aapo päätyivätkin pian keräämään. Lapsille syntyi matkan varrella jopa pieni kisa siitä, kumpi löytää enemmän roskia.

”Matka taittui hyvin jouhevasti, välillä jopa kiiruhtaen”, naurahtaa isä Vesa Koivunen. ”Retkelle sattuivat kesän lähes ainoat hellepäivät, joten lisämotivaatio patikointiin tuli tarpeeseen”, hän lisää.

Yllättävän suuri määrä pulloja, tölkkejä, lasia, muovia ja monenlaista tunnistamatonta roskaa löysi tiensä lasten käsien kautta roskapussiin ja edelleen rinkkaan. Alinalle jäi mieleen, että osa roskista oli piilotettu puun runkojen alle ja koloihin.

Hienoa työtä, Alina ja Aapo!
Roskat pistävät silmään ja ärsyttävät. Jokaisen pitäisi korjata omat jälkensä, mutta kaikki eivät niin tee. Valitettavasti monet roskat ovat myös sellaisia, etteivät ne itsestään mihinkään katoa. Tyhjä tölkkikin muuttuu roskaksi silloin, kun se on paikassa, johon se ei kuulu.

Suomen Latu haluaa kiittää Kuukauden ulkoiluteko -maininnalla Nuorttijoen reittiä oma-aloitteisesti ja hyvällä mielellä siivonneita Alinaa ja Aapoa sekä niitä monia, monia muita ulkoilijoita, jotka keräävät roskia ulkoilureittien varsilta ja upeista retkeilymaastoista! Teette arvokasta työtä yhteiseksi iloksi.

Vapaaehtoiset roskattomat vaelluskummit
Vesa Koivunen on yksi roskattomista vaelluskummeista ja hänen nimikkoalueensa on Salamajärven kansallispuisto. Suomen Erävaelluskilta on nimennyt roskattomia vaelluskummeja kansallispuistojen lisäksi mm. mm. erämaa-alueille ja retkeilykohteisiin. Roskaton vaelluskummi toteuttaa hyvää vaelluskulttuuria, on esimerkkinä muille vaeltajille ja luonnossa kulkijoille, neuvoo ja ohjaa tarvittaessa ja tietenkin huolehtii myös omista ja ryhmänsä jätteistä. Suomen Erävaelluskilta ja Metsähallitus kampanjoivat näin yhteisvoimin roskattoman retkeilyn puolesta.

Kuva: Vesa Koivunen