Kulttuuria ja patikointia

ma 25. kesäkuuta 2018 11.14.00

Alavuden Tervajalat vaeltavat kaukana. Kesäkuun juhlamatka suuntautui Slovakiaan.

Suomen Ladun Alavuden osasto on edistänyt liikuntaa paikkakunnalla monin eri tavoin jo 20 vuotta. Alavuden Tervajaloissa on yli 400 jäsentä ja yhdistys toimii usein yhteistyössä myös Töysän Talsijoiden ja Kuortaneen Ladun kanssa. Viimeisen kymmenen vuoden aikana Tervajalat on erikoistunut kaukovaelluskohteisiin ja kokemukset niistä ovat olleet hyvin myönteisiä. Kaikilla vaellusmatkoilla on ollut liki 30 osallistujaa. Vuosittain on tehty matkoja mm. Andorraan, Montenegroon, Pohjois-Kyprokselle, Lofooteille, Azoreille, Pohjois-Portugaliin ja Madeiralle.

Tänä vuonna kesäkuun alussa tehtiin juhlamatka Slovakiaan. Liikunnallisen ja kulttuuripitoisen ohjelman meille oli räätälöinyt tuttu aikaisempien matkojen suunnittelija Anneli Kivelä ja Slovakiassa pienen matkatoimiston taitava johtaja Dana Zieglerova. Kaikki järjestelyt aikatauluineen onnistuivat hienosti ja yhtään isompaa tapaturmaa vuorien rinteillä meille ei sattunut, muutama laastari toki tarvittiin.

Slovakiasta tiesimme etukäteen keskimäärin, että siellä päin sijaitsee Tatra-vuoristo, pääkaupunki on Bratislava ja jääkiekkoa pelaavat vaihtelevalla menestyksellä.

Kulttuurikohteita riittää Keski-Euroopan maassa
Kautta tunnetun historian on viljava Tonavan laakso ollut kansojen vaellusten ja valloitusten kohteena. Siksi Slovakiassa on lukuisa määrä vanhoja linnoja ja linnoituksia kukkoilla erityisesti Tonavan Vàh sivujoen varrella.

Rooman valtakunta on 300- ja 400-luvuilla ulottunut Tonavalle ja vähän ylikin. Bratislavan lähellä Itävallan puolella sijaitsee Carnuntumin arkeologinen ulkomuseo. Carnuntumissa on sijainnut roomalaisten leiri, mitä on kaivettu esiin 1870 vuodesta alkaen. Paikka on ollut Rooman legioonien tärkeä pohjoista rajaa turvaava leiri. Vuonna 2011 on maatutkan avulla löytynyt jopa gladiattorikoulu ja kylpylä, mitkä on kaivettu esiin. Oli helteinen päivä, kun tutustuimme museoon.

Banska Štiavnica sijaitsee Slovakian keskiosassa. Se on hyvin säilynyt keskiaikainen kaupunki ja Unescon maailmanperintökohde. Kaupunki sijaitsee luonnollisten muurien ympäröimänä muinaisen tulivuoren romahtaneessa kulhon muotoisessa laaksossa. Keltit perustivat ensimmäisen kaivoskylän 300-luvulla eaa. Keskiajalla kaupunki oli Unkarin merkittävin kullan ja hopean tuottaja. Turkkilaiset yrittivät valloittaa sen useita kertoja, ja siksi kaupunkia linnoitettiin voimakkaasti 1500-luvulla. Ruutia käytettiin siellä vuonna 1627 ensimmäistä kertaa Euroopassa malmin louhintaan. Kaivostoiminnan ehtyminen kuihdutti kaupunkia seuraavien vuosisatojen aikana.

Maaperä kaupungin alla on kaivoskäytäviä täynnä. Tutustuimme yhteen käytävään monipuolisen kaupunkikierroksen yhteydessä. Täällä oli yksi vaativimmista patikoinneista, kun nousimme ”kraatterin” reunalle, kiersimme siellä kaupungin ja laskeuduimme alas. Huh, onneksi ei ollut sadekuuroja.

Matkamme jatkui itään päin ja tutustuimme kahteen kirkkoon. Levočassa sijaitsee mahtava myöhäisgoottilainen Pyhän Jaakon kirkko, missä on maailman korkein puinen alttari. Kaupunki sijaitsee vauraalla alueella ja sen vuoksi puinen alttari on kokonaan kullattu. Valokuvaaminen kirkon sisällä on kielletty. Levoča nähtävyyksineen on Unescon kulttuurikohde.

Liptovin alueella sijaitsee puinen artikulaarikirkko. Rakentamisessa ei ole käytetty kiveä eikä rautaa, vaan se on ainutlaatuinen puunaulakirkko 18. vuosisadalta. Kirkko ei ole maailmanperintökohde, koska se on siirretty alkuperäiseltä paikalta. Lauloimme kirkossa kaksi virttä, mutta sen jälkeen seurasi yllätys. Autonkuljettajamme Jano, kunnon kuoromies, lauloi myös alttarin takaa kaksi virttä. Se vasta oli komeaa kuultavaa.

Todellisia kulttuurikohteita olivat myös kolme linnaa, joihin tutustuimme. Sclosshof´n upea linna sijaitsee Bratislavan lähellä Itävallan puolella. Spišin linna on yksi Keski-Euroopan suurimmista linnoista Slovakian koillisosassa ja sijaitsee korkealla kukkulalla. Vàh-joen varrella sijaitsee Trenčin linna, jonka historia ulottuu aina Rooman valtakunnan ajoille.

Patikointia vieraalla maalla
Jokaiseen päivään kuului patikointia kohtuullisissa maastoissa ja myös jyrkillä rinteillä. Iso-Tatralla reitti ulottui komeimman vesiputouksen rotkolle. Vaelluksen lopussa meidät yllätti ukkoskuuro ja vettä tuli kaatamalla. Jokaisen reppuun kuuluivat sadevarusteet, joten selvisimme siitäkin. Toinen varsin haastava patikointi tavoitti Kvačianskan laaksossa Liptovin alueella toimivan vesimyllyn. Kyllä myös linnoihin kiipeäminen kävi kunnon päälle. Kun oli helteisiä päiviä, niin juotavaa tuli olla jokaisen repussa. Iso-Tatran jäätikköjärven maisemassa olevissa laskettelu- ja hiihtokeskuksissa oli paljon turisteja myös kesäaikana. Upeat vaellusmaastot vetävät väkeä.

Dana ja Anneli olivat varautuneet myös siihen, että patikointi olisi joillekin tervajaloille turhan suuri urakka. Linja-auton kyytiä käyttivätkin muutamat kovimpien vaellusten kohdalla. Ryhmämme yhteishenki kasvoi viikon aikana. Reippaimmat tervajalat auttoivat vanhempia jyrkillä ja joskus liukkaillakin rinteillä. Olin koko joukon vanhin vaeltaja, mutta kuitenkin jätin väliin vain yhden helpon patikointipätkän. Minua auttoi hienosti monen päivän aikana nuorempi vaeltaja, joka kantoi reppuani ja tarjoili sieltä minulle juotavaa.

Reissu Slovakiaan oli meille kaikille todellinen elämysmatka.

Olavi Niemelä

Kuvassa: Ison Tatran pitkä vesiputous, sanoivat kylmäksi virraksi. Näissä maisemissa oli myrsky kaatanut laajasti vanhaa kuusimetsää ja säästyneet puut oli tuhonnut kuoriainen kuoliaaksi. Lahopuuta oli maassa hirmuisesti.

Slovakia tänään
Slovakian maisemia hallitsevat komeat Tatra-vuoristot, viljava tasankoalue lännessä Bratislavan alueella sekä mahtava Tonava etelärajalla ja Bratislavassa. Slovakia on selvinnyt varsin hyvin siirtymisestä suunnitelmataloudesta markkinatalouteen. Slovakian työttömyysprosentti on ollut Euroopan korkeimpia, mutta on laskenut viime vuosina voimakkaasti. Kansainväliset yritykset perustavat vilkkaasti toimipisteitään ja palkkataso on alhainen. Vientituotteista tärkeimpiä ovat autot ja elektroniikka. Suuria yrityksiä ovat mm. Volkswagen, Kia, Samsung, Peugeot, IBM, Siemens ja Sony. Keskimääräinen kuukausipalkka on 900 €, erikoislääkärit ovat yläpäässä eli noin 2000 €.

Suurin osa väestöstä on länsislaavilaista kieltä puhuvia slovakkeja. Suurin vähemmistö ovat unkarilaiset, jotka ovat sijoittuneet maan etelä- ja itäosiin. Myös romaneja on paljon ja heitä asuu eniten maan itäosassa. Väestön pääosa on roomalaiskatolisia 62 %. Protestantteja on 8,5 % ja kreikkalaiskatolisia 3,8 %.

Slovakiassa on yksi ydinvoimala. Maakaasua tuodaan Venäjältä. Rautatieverkosto on toimiva ja riittävän laaja. Tonava on tärkeä vesiväylä. Tieverkosto on pääosaltaan hyvä ja rakennettu paljolti Eu:n varoilla. Moottoriteiden rakentamisen yhteydessä tuli esille maassa rehottava korruptio. Melko tuoreen listauksen mukaan Slovakia on yksi pahasti korruptoitunut maa euroalueella. Myös mafian lonkerot ulottuvat maahan.