Elämäni eläkevuodet

pe 15. joulukuuta 2017 14.55.00

Suomen Latu on mukana Ikäinstituutin kehittämässä hankkeessa, jonka tarkoituksena on valmentaa eläkkeelle siirtymisessä.

Tavoitteena on herättää hyvinvoinnin kipinä ja liikkumisen ilo uudessa elämänvaiheessa. Minä olin Järvenpään Ladun kautta ensimmäisessä pilottikoulutuksessa helmikuussa 2017. Keväällä järjestimme ensimmäisen kurssin, jonka kokemuksista nyt kerron.

Koulutus muodostuu kahdeksasta noin kahden tunnin tapaamisesta. Ilmoitimme valmennuksesta Ladun jäsenistölle ja paikallislehden menovinkki-palstalla. Kiinnostuneiden määrä yllätti. Ryhmään otin 12 naista, jotka olivat vasta jääneet tai kohta jäämässä pois työelämästä. Kurssi alkoi maaliskuussa ja päättyi toukokuun puoliväliin. Parin viikon välein oleva kokoontuminen toimisi ehkä paremmin. Kokoontumistiloiksi saimme toimintakeskuksen tiloja, jotka olivat ilmaisia. Kurssi ei maksanut osallistujille mitään ja minä olin vapaaehtoisvetäjä. Paikallinen kuntosali antoi myös meille ilmaisen tutustumiskäynnin. Vain uimahallikäynti maksoi.

Valmentajien koulutustilaisuus Ikäinstituutissa oli innostava ja saimme kattavan materiaalipaketin mukaamme. Se auttoi ja helpotti valmennusta. Valmennettavat saivat myös työvihkon kotitehtäviä ja -pohdiskelua varten. Jokainen kokoontuminen koostui keskusteluista ja liikuntaosiosta. Kaikkiin annettiin paljon vinkkejä ja omana hommana oli sisäistää aiheita ja varata liikuntapaikat. Valmennus on onnistunut, jos jokainen löytäisi omat tavoitteensa ja itselleen sopivia liikuntalajeja. Samassa tilanteessa olevien kanssa jaetut ajatukset ovat kurssin parasta antia.

Ryhmäni oli hyvin kurssiin sitoutunut ja innokkaasti keskusteleva sekä omia kokemuksiaan jakava. Usein aika tuntui loppuvan kesken. Meillä oli vielä ylimääräinen jälkitapaaminen syksyllä puolen vuoden kuluttua kurssista. Latumme syksyn päiväpatikalle osallistui puolet kurssilaisille ja muutenkin aktiivisuus oli lisääntynyt.

Valmennus oli antoisa niin kurssilaisille kuin vetäjällekin. Jos suunnittelet tällaisen valmennuksen järjestämistä ja kaipaat lisätietoa, annan sitä mielelläni.

Katriina Hemmi
katriina.hemmi(at)gmail.com