Yhdistyksen Ankkuri

ti 15. maaliskuuta 2016 09.11.00

Alavuden Tervajalkojen jäsensihteeri Olli Mäki seuraa mielellään yhdistyksen jäsenistön kehitystä jäsenrekisteri Ankkurissa.

Tulin Alavuden Tervajalkojen toimintaan sauvakävelyporukan kautta vuonna 2007. Sitä ennen olin asunut Seinäjoella ja ollut Lakeuden Ladun jäsen. Kun muutin Alavudelle, aloin käydä Tervajalkojen kevät- ja syyskokouksissa. Vuoden 2010 syyskokouksessa minut valittiin hallitukseen eroavan jäsenen tilalle. Kokouksessa silloinen puheenjohtaja Laura Hakojärvi totesi, että Ollista tehdään jäsensihteeri”, Olli Mäki toteaa pilke silmäkulmassa. ”Silloin nykyinen jäsenrekisteri Ankkuri oli vasta tulossa. Ankkurin myötä uusi asia oli, että yhdistyksissäkin päästiin selaamaan jäsentietoja omilla tunnuksilla”, Mäki kertoo.

Nykyisin eläkkeellä oleva, atk-suunnittelijana 37 vuotta toiminut Mäki on kiinnostunut tilastoista, mikä motivoikin käyttämään jäsenrekisteri Ankkuria viikoittain. ”Katson Ankkurista onko yhdistykseen tullut uusia jäseniä ja onko jäsenyyksiä päättynyt”, Mäki kertoo. ”Kerron hakujeni tuloksia hallituksen kokouksissa, niin yhdistyksessä pysytään ajan tasalla jäsenistön tilanteesta.”

Tammikuussa 2016 Alavuden Tervajaloilla on 388 jäsentä. ”Viime vuonna putsasimme rekisteristä pois muuttaneita perhejäseniä, jolloin jäsenmäärä tippui viitisenkymmentä jäsentä. Alkuvuodesta 2016 yhdistyksestä on eronnut 23 jäsentä. Kato ei ollut niin suuri, sillä 2015 yhdistykseen liittyi uusia jäseniä 38 ja tänä vuonna tähän mennessä on liittynyt 6”, Mäki selittää tilannetta. Alavudella on paljon muutakin yhdistystoimintaa, joten yhdistys kilpailee jäsenistä muiden toimijoiden kanssa. ”Viime vuosina Tervajalkojen jäsenmäärä on kuitenkin ollut lievässä kasvussa”, Mäki toteaa.

Mäki kertoo hakevansa välillä myös asuinpaikka-, ja ikätilastoja: ”Ikätietojen hakemista hankaloittaa monilta puuttuva syntymäaikatieto. Niillä tiedoilla mitä saatavissa on, olen laskenut nykyisen jäsenistön keski-iäksi 55 vuotta.” Mäki kertoo, että rekisteristä on kätevää hakea voimassaolevien jäsenyyksien sähköpostiosoitteita. ”On mukava, kun ei tarvitse ylläpitää erillistä sähköpostilistaa jossakin tiedostossa. Kun laitan jäsenistölle tiedotteita yhdistyksen tapahtumista, ajan aina ajan tasalla olevan listan sähköpostiosoitteista suoraan Ankkurista. Näin jakelulistalle tulee myös hiljattain liittyneiden jäsenten sähköpostiosoitteet.”

Mäki on toiminut jäsensihteerinä useita vuosia. ”Jäsensihteerin pestille ei ole ollut muita halukkaita, vaikka Tervajalkojen hallituksessa muuten on viime vuosina ollut luottamushenkilöiden vaihtuvuutta lähes joka vuosi”, Mäki kertoo. Hän on kuitenkin pitänyt luottamustoimesta. Myös yhdistyksen puheenjohtajalla on Ankkuri-tunnukset, mutta Mäki tarkastelee rekisteriä useammin.

Luottamustoimensa alussa Mäki kävi Suomen Ladun järjestämän Ankkuri-koulutuksen. Ankkurin käyttö lähti sujumaan ohjeiden avulla, eikä Mäki ole kokenut tarvitsevansa jatkokoulutusta. ”Yhdistyskäyttäjällä on rajatut mahdollisuudet, mitä rekisterissä voi tehdä”, Mäki huomauttaa.

Mäki kertoo, että Alavudella pidettävän Keski-Suomen latualueen kokouksen yhteyteen ollaan suunnittelemassa atk-kurssia. ”Siellä voisi olla myös Ankkuri-koulutusta”, Mäki pohtii. Suomen Ladun uudessa strategiassa mainitaan Ankkurin vertaiskäyttäjäkoulutusten käynnistäminen. Kysyttäessä vertaiskoulutuksen pitäjäksi Mäki toteaa ”Kyllähän se kävisi. Yhdistyksissä osaaminen on eritasoista. Kokenut yhdistyskäyttäjä voisi olla hyvä taho neuvomaan uusia jäsensihteereitä Ankkurin käytön alkuvaikeuksien ylitse.”

Elina Silkelä

Seuraavan liittokokouksen yhteydessä 22.4. järjestetään jälleen Ankkuri-koulutus.

Tietosuojasyistä yhdistyksellä voi olla enintään kahdet Ankkuri-tunnukset. Ankkuri-tunnukset ovat aina henkilökohtaiset ja niitä varten allekirjoitetaan jäsenrekisterin käyttösopimus. Käyttösopimuspohjan ja lisää tietoa Ankkurin käytöstä saa Suomen Ladun jäsenpalvelusta: jasenpalvelu@suomenlatu.fi