Vapepa on hyvä väylä verkostoitua

ma 5. joulukuuta 2016 14.22.00

Kouvolan Ladun aktiivi Erkki Mänttäri kertoo kokemuksistaan Vapaaehtoisessa pelastuspalvelussa.

Hyvät verkostot ja hyvä mieli, siinä pari syytä, joiden vuoksi Kouvolan Ladun aktiivi Erkki Mänttäri osallistuu aktiivisesti myös Vapaaehtoisen pelastuspalvelun eli Vapepan toimintaan.

"Olen kotoisin Sippolan Liikkalasta, joka nykyään kuuluu Kouvolaan. Kun päätin kouluni -76, sain töitä Porin Mäntyluodosta ja siellä liityin Porin Latuun. Vuoden -79 alusta sain työpaikan Kouvolasta ja siirryin jäseneksi Kouvolan Latuun, kertoo Erkki Mänttäri liittymisestään Kouvolan Latuun."

"Alkuvuosina toimin retkeilytoimikunnassa. Päiväretkiä tuli vedettyä, lisäksi monivuotinen juttu oli Väliväyläkävely, missä käveltiin kahdessa päivä 60 kilometriä Kouvolasta Luumäelle."

Nykyään Mänttäri on jäsenenä Kouvolan Ladun hallituksessa, vetää pyöräilyjä ja toimii hiihtokouluissa avustajana. Hän on innokas valokuvaaja ja on tehnyt Kouvolan Ladun toiminnasta kuvakirjoja. Lisäksi Mänttäri kuuluu Törötimpurit -porukkaan, joka on aikanaan rakentanut Kouvolan Ladun Latupirtin ja pitää sitä kunnossa.
Kouvolan Ladun hälytysryhmän päätehtävä Vapepassa on etsintä

"80-luvun alussa lähdin Vapaaehtoisen pelastuspalvelun eli tutummin Vapepan toimintaan mukaan, koska se tuntui mielenkiintoiselta. Vuoren Rauno oli Kouvolassa tunnettu henkilö, ja hän houkutteli. Kouvolan Ladulla oli jo tuolloin oma hälytysryhmä. Perustaidot toimintaan sain Vapepan kursseilta.
Mänttäri on ollut vuodesta 1990 Kouvolan Ladun oman hälytysryhmän yhteyshenkilö Vapepassa. Hälytysryhmän päätehtävä on etsintä, mutta he ovat mm. olleet mukana Käyrälampea puhdistamassa, kun lammelle tuli tuhkalaskeuma. Kaakkois-Suomen Vapepan kesäleirillä on käyty vuosittain, ja siellä on harjoiteltu myös öljytorjuntaa Saimaalla."

"Kerran olimme maaliosastona evakuointiharjoituksessa Lehtomäen Hiltoniksi kutsutussa opiskelija-asuntolassa. Esitin yksinasuvaa miestä, jolla oli kissa. Palokunta tuli pelastamaan minua, mutta kissaa ei löytynyt mistään ja minulla oli hätä siitä kissasta. Edelleenkin joku saattaa kysyä, että onko kissasi löytynyt. Tuli vissiin niin hyvin näyteltyä, Mänttäri naurahtaa."

Viime vuosina Kouvolan Ladun ryhmä ei itse ole järjestänyt Vapepa-harjoituksia, mutta Kouvolan paikallistoimikunnan järjestämiin etsintäharjoituksiin he ovat osallistuneet. Aiheina harjoituksissa on ollut mm. autopartiointi ja partioetsintä. Autopartiointi onnistuu edelleen, vaikka maastokelpoisuus huonontuisi porukan ikääntyessä. Mänttäri toteaakin, että Kouvolan Ladulla on ollut aika paljon sama porukka alusta alkaen ja he siirtyvät pian etsittävien puolelle. Uusia jäseniä kaivataan toimintaan.

Hyvät verkostot Vapepan kautta
Vapepan verkosto koostuu 52 järjestöstä, joista yksi on Suomen Latu. Mänttärin mielestä yksi Vapepaan kuulumisen hyvistä puolista on, että on verkostoitunut ja oppinut tuntemaan paljon hyödyllisiä henkilöitä.

"Toimintaan kannattaa tulla mukaan. Toiminta on vapaaehtoista, eikä sido liikaa. Hälytykselle ei ole pakko lähteä, jos ei ehdi, Mänttäri kannustaa.

Myös Vapepalle latulaiset ovat hyvä lisä. Latulaiset ovat tottuneet liikkumaan luonnossa ja pystyvät hyödyntämään taitojaan myös auttamalla muita, erityisesti kadonneiden etsinnässä."

Kun etsintä päättyy onnellisesti, saa hyvän mielen itsellensä. Voisi ajatella, että rivietsijä on pieni pala, mutta oikeasti yksikin henkilö on tärkeä ryhmässä.

"Etsintähommista on jäänyt mieleen pienen lapsen etsintä Ristiinassa. Ristiina ei ollut meidän omaa aluetta, mutta meitäkin pyydettiin avuksi. Lapsi löydettiin kunnossa ja meidän ryhmä oli se, joka löysi. Saimme joulukortinkin läheisiltä, olisiko ollut isovanhemmilta."

Mikä on Vapepa?
Vapaaehtoinen pelastuspalvelu eli Vapepa on 52 järjestön verkosto, jonka hälytysryhmät tukevat viranomaisia onnettomuuksissa ja muissa kriisitilanteissa. Useimmiten Vapepa hälytetään kadonneen ihmisen etsintään, mutta vapaaehtoisia tarvitaan myös esimerkiksi antamaan henkistä tukea, ohjaamaan liikennettä ja auttamaan evakuoinneissa. Vapepalaiset auttavat maalla, vesialueilla ja ilmassa. Tehtäviin saa koulutuksen.