Unesco ja jokamiehenoikeudet

ma 23. tammikuuta 2017 14.07.00

Retkeily luonnossa on täynnä elävää perintöä, tietoja ja taitoja -mutta mitä kaikkea?

Suomalainen metsäsuhde, luontoharrastus ja jokamiehenoikeudet ovat suomalaisille tärkeää elävää perintöä. Perinteitä on yhtä paljon kuin suomalaisiakin. Ja nyt niitä kerätään aineettoman perinnön wikiluetteloon.

Museovirasto avasi keväällä 2016 jatkuvasti täydentyvän wikiluettelon, jonka tavoitteena ja tarkoituksena on yhdessä erilaisten yhdistysten ja yhteisöjen kanssa koota tietoja ja esitellä laajasti elävää aineetonta kulttuuriperintöä Suomessa.

Aineeton kulttuuriperintö voi olla esimerkiksi luontoon, retkeilyyn ja ulkoiluun liittyviä tietoja ja taitoja, luontoon liittyviä perinteitä, suullista perinnettä, tai vaikkapa juhlamenoja.

Luettelon kokoaminen on osa Unescon aineettoman kulttuuriperinnön yleissopimuksen toimeenpanoa. Tällä hetkellä wikiluettelossa on mukana 60 perinnettä 80 eri yhteisön toimesta. Luontoon liittyviä perinteitä luettelosta löytyy vasta kahdeksan. Näitä ovat muun muassa jokamiehenoikeudet, metsäsuhde, saunominen, suomenpystykorvalla metsästäminen sekä tukkilaiskisat.

Millaisia luontoon liittyviä perinteitä sinun mielestäsi pitäisi olla luettelossa?

Luontoon liittyvät perinteet voivat olla esimerkiksi tietoja, taitoja, tottumuksia ja uskomuksia, jotka kumpuavat suhteesta ympäröivään luontoon.

Maantieteellinen sijainti, ilmasto ja suhteemme niihin muokkaavat ja luovat kulttuuristamme eläviä perinteitä monella tavalla. Näitä voivat olla esimerkiksi perinteinen tieto ympäristöstä, paikallisesta kasvistosta ja eläimistöstä sekä kaikki se toiminta, jota luonnossa teemme.

Jos asia kiinnostaa, ota yhteyttä anne.rautiainen@suomenlatu.fi

Etsimme asiasta kiinnostunutta, kulttuuritaustaista vapaaehtoista ja kuulemme mielellämme ajatuksia wiki-luetteloon lisättävistä aihepiireistä.

Lisätietoja http://wiki.aineetonkulttuuriperinto.fi ja www.aineetonkulttuuriperintö.fi