Unelmien liikuntapäivänä Suomen Ladun jäsenyhdistykset liikuttivat tuhansia

ma 21. toukokuuta 2018 12.50.00

Valtakunnallista Unelmien liikuntapäivää vietettiin helatorstaina kauniissa säässä. Jäsenyhdistyksemme tarttuivat innokkaasti Suomen Ladun ja Sydänliiton haasteeseen järjestää pop up -henkisiä ulkoilutapahtumia suunnattuina erityisesti perheille.

Tähän mukaan heittäytyneitä yhdistyksiä oli yhteensä 46 ja erityisen ilahduttavaa oli, että peräti 33 yhdistystä järjesti tapahtuman yhteistyössä jonkun toisen kanssa (näistä 22 Sydänyhdistyksiä). Perheliikuntahaastekampanjaamme osallistuneet yhdistykset saivat tapahtumiensa tueksi tarvikkeita, vinkkejä ja jakomateriaalia, jotka olivat monelle yhdistykselle oikein tervetulleita ja joille varmasti on käyttöä myöhemminkin. Luovasti yhdistykset nappasivat itselleen sopivat toimintamallit ja muokkasivat tapahtumat näköisikseen ja omalle paikkakunnalle sopiviksi. Perheliikuntatapahtumien lisäksi järjestettiin myös monia muita upeita tapahtumia omatoimisesti ja omilla teemoilla.

Saamamme palautteen mukaan tapahtumat ovat olleet erittäin onnistuneita, perheet ovat osallistuneet innokkaasti uudenlaisiin toimintamalleihin ja yhdistykset ovat löytäneet hauskoja uusia toimintaympäristöjä. Mukana oli mm. lähiretkiä, perheille sopivien patikkareittien esittelyä, tempauksia koulujen pihoilla, koko perheen linturetkiä ja olipa esimerkiksi Saimaan Latu yhteistyökumppaneidensa kanssa hoksannut viedä tapahtuman paikallisen K-Citymarketin pihalle! Yhdistysten onnistumisissa korostuivat erityisesti yhdessäolo, osallistujien innostus, tunnelma ja se, että ihmiset saatiin ulos liikkeelle.

Osallistujien kiitosten lisäksi monia yhdistyksiä lämmitti varmasti myös se, että tapahtumat herättivät usealla paikkakunnalla myös paikallisen median huomion. Artikkeleissa on kehuttu tapahtumien hyvää tunnelmaa, liikkumisen helppoutta omassa lähiympäristössä ja yhdistysten hienoa panosta oman paikkakunnan eteen.

Unelmien perheliikuntapäivästä ja siitä saadusta palautteista innostuneina olemmekin kovasti jo suunnittelemassa vastaavaa kampanjaa ensi vuodelle. Joten laittakaapa kalenteriin…

teksti: Susanne Blomqvist
kuva: Sampsa Sulonen