Tuumat ja tuntumat: Neuvostoliitto voitti hiihtokilpailut nootteja lähettämällä

pe 13. maaliskuuta 2020 09.13.00

Tuumat ja tuntumat oli Suomen Ladun ex-toiminnanjohtaja Tuomo Jantusen palsta Latu ja Polku -lehdessä kesäkuusta 1989 tammikuuhun 2006. Näitä tietoiskuja tuli jäsenistön luettavaksi kaikkiaan 132 kpl. Nyt meillä on mahdollisuus lukea vielä sellaisia tarinoita, joita ei ole aikaisemmin julkaistu. Näitä on 52 kpl eli uusi historiallinen tarina joka toinen viikko kahden vuoden ajan.

Valtiosihteeri Matti Tuovinen, joka oli myös Suomen Ladussa työskennelleen Päivi Purolan lähisukulainen, soitti ja kysyi, voisiko Suomen Latu auttaa hiihdon opettamisessa maassamme oleville diplomaateille. ”Onhan hiihto juuri Suomea parhaiten kuvaava liikuntalaji”, totesi tahkomaiseen tapaan ulkoministeriömme korkein virkamies. Vastauksemme Suomen Ladun toimistosta oli tietysti myönteinen, vaikka tiesimme ensikertalaisten hiihdon opetuksen olevan kova urakka. Elettiin vuotta 1980, ja tätä diplomaattista hiihdon edistämistä tehtiin sitten peräti 20 vuoden ajan.

Palataan siihen ensimmäiseen kertaan. Jo kutsujen lähettäminen eri suurlähetystöihin oli ennenkuulumatonta: ulkoministeri allekirjoitti nootit kaikkien maiden edustajille. Maaliskuisesta hiihtopäivästä ei voinut jäädä pois. Ensimmäiseen diplomaattien hiihtopäivään osallistui 120 henkilöä.

Paikkana oli Hotelli Korpilampi ja sen lähiympäristö. Ohjelma oli laadittu monipuoliseksi: jopa hiihtomuotia ja poroajelua tarjottiin hiihto-opetuksen lomassa, ja kaikki ruokailut suoritettiin ulkona nuotion ääressä. Eksotiikkaa kaikille. Neljässä eri taitoryhmässä hiihdon saloihin oli perehdyttämässä 10 hiihdonopettajaa.

Päivän päätteeksi järjestettiin maiden välinen hiihtokilpailu, jossa kaikki kisailivat yhdessä sarjassa – sekä kokeneet että ensikertalaiset. Kyseessä oli ns. tarkkuushiihto, jossa osanottajan piti kelloon turvautumatta hiihtää juuri se aika, minkä ilmoitti lähtöviivalla. Matkan pituus oli yksi kilometri. Kaikilla oli hauskaa ja varsinkin silloin, kun tulokset julistettiin: voittajaksi selviytyi tanskalainen diplomaatin rouva, joka erehtyi vain kahdella sekunnilla ilmoittamastaan ajasta.

Hauskaa oli varsinkin tanskalaisilla – mutta ei venäläisillä… Syntyi suuri vastalauseiden ja valitusten tulva. Neuvostoliitto teki todellisen nootin ulkoministeriön protokollaosastolle: ”Tämä ei ole mikään aito hiihtokilpailu. Tarvitaan oikea viestihiihtokilpailu kaikkien maiden kesken.”

Seurasi nootin nopea käsittely. Ja valtiosihteerin suostumuksella julistettiin uusi kilpailu kolmehenkisten joukkueiden kesken. Hurja kilpailu käytiin. Ja mikä maa selvisikään voittajaksi? No tietysti suuri ja mahtava Neuvostoliitto!

Palkintojen jaossa mestaruusmitalit luovutettiin sekä tarkkuushiihdon voittaneille että viestihiihdon parhaille. Kaikki olivat tyytyväisiä, kun sekä tyyli että nopeus palkittiin. Kuitenkin tämän ensimmäisen hiihtotapahtuman jälkeen unohdimme tarkkuushiihdot ja seuraavina vuosina Neuvostoliiton hiihtoylivoima jatkui, kunnes noin viiden vuoden jälkeen Norja alkoi hallita näitäkin kisoja.

Tuomo Jantunen