Tuumat ja tuntumat: Lumiveistoksille ennätysmäärä näkyvyyttä James Bondin avulla

pe 28. helmikuuta 2020 13.46.00

Tuumat ja tuntumat oli Suomen Ladun ex-toiminnanjohtaja Tuomo Jantusen palsta Latu ja Polku -lehdessä kesäkuusta 1989 tammikuuhun 2006. Näitä tietoiskuja tuli jäsenistön luettavaksi kaikkiaan 132 kpl. Nyt meillä on mahdollisuus lukea vielä sellaisia tarinoita, joita ei ole aikaisemmin julkaistu. Näitä on 52 kpl eli uusi historiallinen tarina joka toinen viikko kahden vuoden ajan.

Ensimmäiset Lumenveiston SM-kilpailut järjestettiin Jyväskylän Laajavuoressa helmikuussa 1980. Sekä osallistujien että katsojien lukumäärä yllätti järjestäjät. Väkeä tungeksi tapahtuma-alueelle valtaisasti. Myös syntyneet lumiveistokset yllättivät: Suomen ensimmäiset lumitaideteokset olivat taiteellisesti korkeatasoisia. Niinpä kisojen maine levisi välittömästi kautta Suomen ja maamme rajojen ulkopuolelle.

Samanaikaisesti Suomen kanssa oli järjestetty ensimmäiset lumenveistokilpailut Italian Cortina d’Ampezzossa. Sieltä saapui postitse kutsu tulla vuoden kuluttua tapahtuvaan Cortinan 2. lumenveistokilpailuun tuon olympiakaupungin keskustaan teemalla ”Erittäin salainen”.

Tästä alkoi lumenveiston globaalitoiminta, jossa Suomen Ladulla on ollut merkittävä asema. Kutsuja alkoi sadella niin Japanin, Amerikan ja Euroopan eri lumen- ja jäänveistopaikkakunnilta. Mutta esimerkiksi Kiinan Harbinin jääkaupunki ja sen lukuisat veistotapahtumat syntyivät joitakin vuosia Suomea myöhemmin.

Italiaan päätettiin lähteä parhaalla mahdollisella joukkueella. Suomen tunnetuin kuvanveistäjä ja myös lumitaiteen luoja – Lahdessa asustava Olavi Lanu totesi olevansa liian vanha tähän kilpailuun ja ehdotti joukkueeseen kahta nousevan polven kuvanveistäjää - Martti Aihaa ja Hannu Sireniä. Kun minä lupauduin veistosjoukkueen ”työmieheksi”, oltiin valmiita taistelemaan jopa voitosta tuossa viisi vuorokautta kestäneessä ottelussa. Mukaan saatiin myös tiedotusväkeä Suomesta: toimittajat Aamulehdestä, Hämeen Sanomista ja Apu-lehdestä. Martti Aiha toimi myöhemmin Suomen Kuvanveistäjäliiton puheenjohtajana 10 vuotta.

Suomen teoksen nimeksi määritettiin ”Ihmisyyden mysteerio”, jossa neljän antiikin pylvään päähän päätettiin muovailla lumesta ihmisen voimaa, viisautta, elinvoimaa ja oveluutta kuvaavat symbolit. Kaikkiaan veistoksen korkeudeksi sovittiin viisi metriä ja kaiken taustalle piti sijoittaa kirkkaita valoja, jolloin syntyi hyvin erikoinen taidevaikutelma lähitalojen seinissä.

Kaikki sujui hyvin. Työmies teki urakkaansa aamusta iltaan lapioiden ja nostaen lunta ylemmäs ja ylemmäs. Taiteilijat pistäytyivät aina silloin tällöin veistopaikalla drinkkien välillä ja arvioivat työn edistymistä. Neljännestä pylväästä oli kuitenkin luovuttava, koska työmies ei pysynyt sovitussa aikataulussa. Syntyi kuitenkin loistava teos, mikä sitten sai III palkinnon juhlavassa gaalaillassa elokuvaväen keskellä.

Mutta mikä olikaan tuo teema ”Erittäin salainen”?

Samanaikaisesti lumenveistokilpailujen kanssa tehtiin Cortinan hiihtokeskusmaisemissa James Bond 007-filmin ”Erittäin salainen” kuvauksia. Kävimme jopa haastattelemassa Roger Moorea ja seurasimme hänen luistelu- ja laskettelukuvauksiaan. Mutta kaikkein tärkeintä oli filmin ja meidän kannaltamme nuo 13 lumiveistosta, jotka syntyivät kuvauspaikoille kävelykadun varteen. Ne tulivat erittäin näkyvästi esille itse filmiinkin. Voidaan sanoa, että tapahtuma oli lumiveistosten näkyvyyden kannalta superia!

Toki lumiveistokset vain vilahtavat muutamissa kohdin filmiä, mutta niillä on ollut katsojia jopa tuhansia miljoonia henkilöitä. Valitettavasti suomalaisten veistos jäi hieman taustalle, mutta voimme sanoa olleemme tuon 007-filmin teossa. Sheena Easton lauloi tunnuskappaleen ”For Your Eyes Only”. Saimme tietysti tehtyä erikoishaastattelun mm. Apu-lehteen istumalla Roger Mooren kanssa jääkiekkokaukalon vaihtoaitiossa, jossa hän poltteli paksua sikaria ja joi viskiään. Se oli etusivun juttu!

Tuomo Jantunen