Tulorekisteri muuttaa matkakorvausten ja palkkioiden maksujen ilmoittamiskäytännöt

ke 12. syyskuuta 2018 12.39.00

1.1.2019 voimaan tuleva verottajan ylläpitämä kansallinen tulorekisteri muuttaa yleishyödyllisten yhdistysten toimintaansa osallistuville maksamien matkakorvausten ja palkkioiden ilmoittamiskäytännöt.

Vuoden 2019 alusta alkaen maksutiedot on ilmoitettava tulorekisteriin jokaisen maksutapahtuman jälkeen viiden kalenteripäivän kuluessa. Vuosi-ilmoitus annetaan viimeisen kerran vuodelta 2018, jatkossa maksut ilmoitetaan siis ainoastaan tulorekisteriin.

Tarkempia tietoja koskien yhdistyksiä ja säätiöitä löytyy täältä.

Yhdistyksen tulee huolehtia siitä, että ilmoituksia hoitavalle henkilölle on määritelty tarvittavat valtuutukset yhdistyksen hallituksen toimesta. Yhdistyksen osalta valtuutus tehdään yleensä Katso-palvelussa. Valtuutuksista löytyy ohjeita täältä.

Vinkki:
Jos pienelle yhdistykselle tuo viiden kalenteripäivän sisään jokaisesta maksusta tehtävä ilmoitus aiheuttaa paljon lisätöitä, kannattaa harkita maksettaisiinko korvauksia esimerkiksi muutaman kerran vuodessa, jolloin taloudenhoitaja (tai valtuutettu henkilö) voi tehdä ilmoitukset verottajalle kootusti.

Ilmoituskanavia on paitsi sähköisiä suoraan kirjanpitojärjestelmistä, myös verottajan nettisivuille tuleva ilmoituslomake.

www.vero.fi/tulorekisteri