Teosto&Gramex-sopimukset

ke 27. maaliskuuta 2019 15.29.00

Jäsenyhdistykset voivat hyödyntää tapahtumissaan Suomen Ladun Teosto&Gramex-sopimusta.

Säveltäjäin Tekijänoikeustoimisto Teosto r.y. on säveltäjien, sanoittajien, sovittajien ja musiikinkustantajien aatteellinen ja voittoa tavoittelematon tekijänoikeusjärjestö. Musiikin julkiseen esittämiseen vaaditaan Suomessa aina Teoston lupa.

Gramex ry on muusikoiden, solistien, kapellimestarien ja äänitteiden tuottajien oikeuksien valvomiseksi perustettu tekijänoikeusjärjestö. Se valvoo oikeuksia, joista säädetään tekijänoikeuslainsäädännössä. Yhdistys kerää musiikin esittämisestä ja muusta kuin yksityiskäyttöön kopioinnista korvauksia.

Suomen Ladulla on TEOSTO&GRAMEX-sopimus, jota jäsenyhdistykset voivat tapahtumissaan hyödyntää.

ELÄVÄN MUSIIKIN lupa kattaa elävän musiikin eli bändien, orkesterien ja sooloartistien julkisen esiintymisen keikoilla, tansseissa, laulu- ja soittoilloissa. Lupa sisältää oikeuden esittää myös mekaanista tanssimusiikkia ja karaokea. Tapahtuman suurin mahdollinen yleisömäärä on 200 henkeä.

MEKAANISEN TANSSIMUSIIKIN JA KARAOKEN lupa, joka kattaa musiikin tekijöiden ja kustantajien osalta mekaanisen tanssimusiikin ja karaoken julkisen esittämisen discoissa, tansseissa ja vastaavissa tapahtumissa, joissa musiikki soitetaan levyltä tai muulta tallenteelta tai laitteelta. Suurin mahdollinen yleisömäärä on 200 henkeä.

LUPA TAUSTAMUSIIKKIIN TAPAHTUMASSA, joka voi olla esimerkiksi näyttely, messut, markkinat, urheilu- tai liikuntatapahtuma, asiakas- tai henkilöstötilaisuus, liikunta- ja tanssinäytös, muotinäytös tms. Lupa kattaa musiikin tekijöiden ja kustantajien osalta musiikin julkisen esittämisen radiosta, televisiosta tai laillisesta lähteestä hankitulta cd- tai dvd-levyltä, streaming-palvelusta tai digitaalisesta tiedostosta.Suurin mahdollinen yleisömäärä tapahtumassa on 200 henkeä.