Talkooporukka

Talkooporukka "Kökkä" Kiilopäällä

ma 27. marraskuuta 2017 15.17.00

Etelä-Pohjanmaan talkooporukka ahkeroi Kiilopäällä loka-marraskuun vaihteessa.

Maanantaina Uskin lämpimien tervetulotoivotusten jälkeen starttasimme talkoot vauhtiin täydellisellä aamiaisella. Pojat saivat miestentöitä ja tytöt pääsivät naistentöihin. Erityistä ammattitaitoa vaativa homma oli savusaunan terassin lattialautojen rakojen suurentaminen. Työn saivat kaksi erikoisosaajapoikaa. Rakoja sirklattiin kolme päivää elohopean pysyessä 20 asteessa. Työ tuli valmiiksi ja pakkanen hellitti. Torstaina ja perjantaina pakkasta olikin 2 astetta ja pojat pääsivät sisätöihin.

Tytöt jaettiin kahteen porukkaan. Neljä tyttöä lähti parityönä jynssäämään mökkejä. Loput kuusi jäivät siivoamaan matkamuistomyymälää ja konttoritiloja. Pölyt saivat kyytiä katosta lattiaan ja jokainen hyllynsopukka ylähyllyjä unohtamatta tulivat siivotuiksi. Seuraavana aamuna järjestelimme kaupan ja siirryimme mökkisiivoukseen.

Työnteko oli niin hauskaa, että ruokataukojakin saimme muistutella toisillemme. Ruokaa oli usein; herkullista, monipuolista, riittävästi ja ystävyydellä tarjoiltuna.

Tosimiesten ammattilaiset touhusivat kovalla kiireellä Niilanpään alakerrassa. Sähköpojat urakoivat maanantaista keskiviikkoon yötä päivää. Perjantaina kannettiin sängyt, taulut, televisiot ja peilit huoneisiin. Ahopäätäkin miehet maalailivat, ruuvailivat ja asentelivat kaapeleita.

Illat kuluivat levosta nautiskeluun; Suomen parhaan savusaunan, Kiilopuron avannon ja saunajuomien antaman rentouden myötä.

Porukastamme löytyi yksi geokätköilijä. Hän ehti illalla etsimään kätköjä otsalampun valossa. Lapinkävijöillä on aina sukset mukana. Rohkeimmat kipaisivat jo maanantai-iltana 24 asteen pakkasessa latuja etsimään Laanila-Saariselkä -väliltä. Tiistai- ja keskiviikkoiltoina ihailimme talvea ikkunasta. Rohkeimmat kipaisivat valloittamassa Kiilopään.

Torstaina saimme tunnin töistä vapaata. Kirmasimme parfyymiladulle Saariselälle umpihankihiihtoon. Sisukkaimmat jäivät hiihtämään poroaidan viertä Kiilopäälle umpihangessa kaksitoista kilometriä.

Perjantaina saimme työt valmiiksi jo lounaalle. Kiireellä sukset alle ja parfyymiladulle Saariselälle. Oli nappikeli, aurinkoa, kaksi astetta pakkasta ja latukone oli ajanut talven ensiladun hiihtäjän unelmaksi.

Uski oli tyytyväinen ”kökkäväen” työhön. Kahden vuoden takaiset haaveet Kiilopään remontista alkavat toteutua Niilanpään osalta. Latu on myös selvä uusille suunnitelmille.

Kiilopää on huippupaikka!

Etelä-Pohjanmaan "kökkäporukka"