Savo-Karjalassa vaalitaan perinteitä

to 9. maaliskuuta 2017 12.47.00

Suomen Latu ry:n latualuetoiminnan historia juontaa jo vuodelta 1970, jolloin Suomi jaettiin kahteen kokeilualueeseen, vuonna 1972 maa jaettiin 11 latualueeseen ja vihdoin vuonna 1976 kahdeksaan latualueeseen, jotka ovat voimassa edelleen. Vuonna 2016 latualuetoiminta oli jatkunut jo 40 vuotta.

Savo-Karjalan latualueen lentopalloturnauksen historiaa tutkiessa näyttäisi siltä, että lentopalloturnaus on ollut voimissaan alueella tuon 40 vuotta. Osittain turnauksessa näkyy hiipumisen merkkejä eri latuyhdistysten jäädessä pois, koska lentopallotoiminta ei ole enää niin vireää heidän toiminnassaan. Jo alkuajoista asti olleet Suonenjoen Latu ja Juankosken Kuntoilijat olivat edelleen mukana usealla joukkueella. Oli hienoa saada myös Iisalmesta joukkue mukaan. Aluetyöryhmä tulee miettimään tulevissa palavereissaan lentopalloturnauksen jatkumoa ja siihen liittyviä kysymyksiä säännöistä. Toivotaan tietysti, että perinteinen tapahtuma alueella säilyisi ja useammat yhdistykset tulisivat mukaan. Tänä vuonna turnaus käytiin läpi Kaavin uudella koululla. Turnauksen läpiviennille koulu oli mainio paikka järjestää, kolme kenttää käytettävissä. Joukkueita oli kaikkiaan yhdeksän, sarjoina naisten-, miesten- ja sekasarjat. Kolmella kentällä pelatessa turnaus eteni hyvässä ajassa, päättyen palkintojen jakoon n. puoli kahden kieppeillä.

Miesten peleissä oli kova tempo ja yritys. Suonenjoen nelihenkinen joukkue jaksoi uskomattoman hyvin kuuden erän urakkansa ja pisti kovasti kampoihin toisille.

Tiukkaa oli sekasarjan pisteissä, kun kaikki pelasivat erissä tasatuloksen. Kuntoilijat I:n pistesaalis 93 oli yhden eräpisteen Kuntoilijat II:n 92 parempi. Eikä Suonenjoen Latukaan paljoa hävinnyt. Heillä tehdyt eräpisteet olivat 87. Naisten puolella Suonenjoen Latu hoiti mallikkaasti kaikki erävoitot itselleen. Iisalmen Ladun naiset saivat vahvistuksen Kuntoilijoiden Maisa Vanhalasta ja näin Iisalmen Ladun naiset pelasivat täydellä joukkueella.

Turnauksen isäntänä toimi Juankosken Kuntoilijat ja otteluohjelman sekä kaiken turnaukseen kuuluvan hoiti mallikaasti Risto Reijonen Kaavilta. Kahvituksen hoiti Kaavin Kaiku. Jälleen yhteistoiminta kaavilaisten ja Kaikulaisten kanssa lentopallossa toimi hyvin. Turnauksen yksi hienoimmista ja positiivisimmista pointeista oli nuorten mukanaolo niin peleissä kuin pisteiden näyttäjinä, vapaaehtoisina.

Miehet; 1. Juankosken Kuntoilijat I
              2. Juankosken Kuntoilijat II
              3. Suonenjoen Latu
Naiset:  1. Suonenjoen Latu
              2. Juankosken Kuntoilijat
              3. Iisalmen Latu
Seka:     1. Juankosken Kuntoilijat I
              2. Juankosken Kuntoilijat II
              3. Suonenjoen Latu

Juankosken Kuntoilijat
Anu Korhonen

Kuvat: Anja Korhonen
Kuvateksti: Miesten joukkueiden Juankoski I ja Juankoski II kättelevät.