Retkiluistelijoille SUH:n erikoispisara ennaltaehkäisevästä jääturvallisuustyöstä

ke 22. marraskuuta 2017 10.16.00

Suomen Uimaopetus- ja Hengenpelastusliitto (SUH) on myöntänyt Suomen Retkiluistelijoille tunnustuksena ansiokkaasta työstä turvallisen jäällä liikkumisen edistämisestä SUH:n erikoispisaran.

Tunnustus luovutettiin SUH:n syysliittokokouksessa 21.11.2017, jossa valittiin myös SUH:n hallituksen jäsenet erovuorossa olevien tilalle.

”Suomen Retkiluistelijat ovat toteuttaneet vapaaehtoisvoimin viime talvena laadukkaita jääturvallisuusvideoita yhteistyössä SUH:n Viisaasti Vesillä -kampanjan kanssa. Joka vuosi jäihin vajoamisen seurauksena menehtyy noin 15 – 30 henkilöä. Suurin osa näistä olisi ennaltaehkäistävissä, jos jäällä liikkujat olisivat varautuneet mahdolliseen jään pettämiseen ja varustautuneet oikein.

Jääturvallisuuteen liittyvää viestintämateriaalia on kuitenkin melko vähän, joten Retkiluistelijoiden tuottamat videot tuovat kaivattua lisäapua turvallisesta jäällä liikkumisesta viestimiseen. Vapaaehtoisvoimin tuotetut videot keräsivät talven aikana runsaasti katselijoita eri sosiaalisen median kanavissa. Ylipäätään Suomen Retkiluistelijat viestivät ansiokkaasti turvallisen jäällä liikkumisen ja riittävän varautumisen puolesta vähentäen näin hukkumiskuolemia Suomessa”, todetaan palkitsemisperusteluissa.

Kai Valonen uutena jäsenenä SUH:n hallitukseen
SUH:n liittokokouksessa hyväksyttiin myös vuoden 2018 toimintasuunnitelma ja talousarvio sekä valittiin liitolle hallituksen jäseniä erovuorossa olevien tilalle kaudelle 2018 – 2019. Hallituksessa jatkaa Sukeltajaliiton esittämänä Riku Metsälä ja Suomen Meripelastusseuran esittämänä Jari Piirainen. Heidän lisäksi uutena hallituksen jäsenenä aloittaa vuoden 2018 alussa Kai Valonen. Valonen työskentelee johtavana tutkijana Onnettomuustutkintakeskuksessa ja on työssään perehtynyt muun muassa vesiturvallisuuden edistämiseen sekä hukkumisten ennaltaehkäisemiseen.

SUH palkitsee vuosittain ansioituneita uimahalli- ja kylpyläalan tekijöitä ja liiton päämäärien hyväksi ansiokkaasti toimineita henkilöitä ja organisaatioita SUH:n pisaralla ja erikoispisaralla sekä valitsee vuoden vesiliikuntapaikan. Tänä vuonna vuoden vesiliikuntapaikan tunnustuksen sai jo aiemmin Kemin uimahalli.

www.suh.fi

Jääturvallisuusvideot löytyvät täältä