Rauman Latu liikutti eri-ikäisiä

to 25. lokakuuta 2018 10.15.00

Isovanhemmat otettin mukaan metsämörrikouluun. Retkipäivänä suunnattiin Muinan kotiseutumuseoon.

Keväällä 2018 metsämörrikoulussa oli ryhmä, jossa lapset olivat yhdessä isovanhemman kanssa. Ryhmä mukaili lapsille suunnattua metsämörrikoulutoimintaa, mutta tällä kertaa mukaan otettiin isovanhemmat metsään lapsenlapsen kanssa. Ryhmä kokoontui kuusi kertaa ja toiminta päätettiin yhteiseen retkeen Muinan kotiseutumuseoon Vasaraisilla. Rauman Latu sai Suomen Ladulta avustusta yhdistyksen ikääntyneiden liikuttamishankkeeseen eli ns. Ikiliikkujat-toimintaan ja tämä mahdollisti retken järjestämisen.

Retkipäiväksi valikoitui Suomen luonnon päivä 25.8.2018. Mukaan lähti 19 osallistujaa ja kaksi ohjaajaa. Osallistujista aikuisia oli yhdeksän, nuoria mukana oli kolme ja lapsia kahdeksan. Nuorimmat osallistujat olivat 3-vuotiaita ja vanhin osallistuja lähes 90-vuotias. Mukana oli myös yksi pyörätuolia käyttävä isovanhempi.

Muinassa meitä oli vastassa kaksi opasta. He esittelivät Muinaa, kertoivat paikan historiasta ja elämästä entisinä aikoina. Muinan pihapiirissä oli myös lampaita, jotka olivat lasten suosikkeja. Pihan iso kuusi innoitti lapset leikkimään ja kiipeilemään siinä. Muinan esineistö sai aikaan isovanhempien keskuudessa vilkasta keskustelua lapsuuden ja nuoruuden muistoista. Tuttuja esineitä löydettiin ja lapsenlapsille kerrottiin niiden käyttötarkoitusta. Näyttelytiloissa olleet puhelimet ja kännykät olivat lasten mielestä mielenkiintoisia ja aiheuttivat monta hämmästystä: ”Ai, onko sun lapsuudessa ollut tollanen?” ja ”Onko tota siis veivattu tosta kammesta? Ja sit joku ihminen on niin kun oikeesti vastannut sulle ja yhdistänyt sut mihin sä oot halunnut soittaa?”

Savusauna oli jännittävä hämäräpaikka ja herätti monta kysymystä lapsissa. Sepän pajassa kokeiltiin miten painavia vasarat ovat. Miespuolisia osallistujia kiinnosti päreentekokone. Aikaa oli myös omien retkieväiden syöntiin, omatoimiseen tutustumiseen Muinaan ja vapaaseen leikkiin. Isovanhemmat kiittelivät onnistuneesta retkestä. Heidän mielestään retkikohde oli hyvä pientenkin lasten kanssa. Kestoltaan retki koettiin sopivan mittaiseksi. Maasto oli osin hankala pyörätuolille, mutta osaan rakennuksista pääsi myös tehtyjä ramppeja pitkin. Isovanhemmat toivoivat myös jatkossa Rauman Ladulta ikäihmisille suunnattuja retkiä helposti kuljettaviin lähikohteisiin, jonne voidaan lähteä yhdessä lastenlasten kanssa.

Teksti ja kuva: Piritta Auerlehto