Nuori vapaaehtoistyössä

ke 24. lokakuuta 2018 15.43.00

Suomen Ladun syyskokouksen yhteydessä Nuuksiossa toteutettiin Nuori vapaaehtoistyössä -työpaja kävelykokouksen merkeissä.

Kävelykokous on malli, joka on ollut pidempään Suomen Ladulla käytössä ja hyväksi havaittu työskentelytapa, joka virkistää mieltä, parantaa luovaa ajattelua ja edistää samalla fyysistä hyvinvointia. Reittimme oli noin kahden kilometrin pituinen ja suuntautui Haltian luontokeskuksen läheisyydessä olevalle Maahisenkierrokselle.

Kävelypalaverin aikana pohdimme mm. seuraavia aiheita:
- Miksi nuoria?
- Mistä Nuoria?
- Miten Nuoria?

Täytyy kyllä todeta, että todella monipuolista ja antoisaa keskustelua saatiin aikaan. Pysähdyimme välillä ja kokosimme ajatuksia yhteen. Yleinen mielipide oli, että nuoria on hyvä saada mukaan yhdistyksiin toiminnan jatkuvuuden kannalta. Totesimme, että opimme nuorilta taitoja ja nuoret oppivat latulaisilta taitoja. Nuoret tuovat tietoa sosiaalisesta mediasta, uusista lajeista ja näkemyksistä. On myös tärkeää, että yhdistysten hiljainen tieto siirtyy nuorille. Yhdistysten toiminnan kautta pystytään tarjoamaan luontoliikunnan avulla hyvinvointia nuorille. Käytännön toiminnassa nuoret myös oppivat ja sisäistävät jokamiehenoikeuksia.

Seuraavaksi pohdittiin mistä nuoria löytyisi Suomen Ladun toimintaan. Yhteistyö mainittiin useassa vastauksessa. Hyviä kokemuksia oli yhteistyöstä eri yhdistysten kanssa, kuten Partion ja 4H:n kanssa. Myös lähipiiristä oli löytynyt nuoria pitkäjänteisen työn avulla. Maaselän Latu kertoi, että oli tehnyt yhteistyötä paikallisen oppilaitoksen kanssa ja nuoria oli ollut TET-jaksoilla Angry Birds-tapahtumassa. Myös yhteydet kunnan nuorisotoimen ja koulujen kanssa todettiin hyväksi. Kummiluokka-toiminnan kautta voi myös löytyä uusia latulaisia. Miten sitten nuoria saadaan toimintaan mukaan ja mitkä ovat niitä keinoja?

Kävelyretkelle lähti 30 latulaista ja puhuttavaa aiheesta riitti niin paljon, että reilun tunnin mittainen kävelykokous ei aivan riittänyt. Lopussa ennätettiin kuitenkin koota ajatuksia siitä mitkä toimintamuodot voisivat erityisesti kiinnostaa nuoria. Ehdotuksina tuli esimerkiksi seikkailurata, metsämysteeriö (pakohuonepeli metsässä), luontovalokuvausretket ja latutinder.

Teksti: Elli Keisteri-Sipilä
Kuva: Mauri Pitkänen