Matkakorvausten, palkkioiden ja muiden tulojen ilmoittaminen tulorekisteriin

to 2. toukokuuta 2019 14.04.00

Kansallinen tulorekisteri otettiin käyttöön 1.1.2019. Tulorekisteriin ilmoitetaan tiedot palkoista, palkkioista, matkakorvauksista ja muista ansiotuloista. Tietojen ilmoittaminen tulorekisteriin koskee kaikkia palkkatiedon maksajia, myös yhdistyksiä.

Tulorekisteriin tulee ilmoittaa kaikki palkka- ja ansiotulot ilman euromääräistä alarajaa viiden päivän kuluessa maksupäivästä. Keskustelua on herättänyt erityisesti kilpailupalkinnot, joiden osalta verottaja täsmensi ohjetta maaliskuun lopussa. Verottajan ohjeen mukaan ilmoittamisvelvollisuuden ulkopuolelle jäävät ainoastaan vähämerkityksiset kilpailupalkinnot kuten pokaalit ja kahvipaketit.

Yhdistyspalveluiden tulorekisteriohje on päivitetty verottajan uuden ohjeen mukaiseksi. Ohjeeseen on koottu tarkemmat tiedot ilmoitettavista tiedoista ja lisätty ohjeet ilmoituksen tekemisestä.