Maahanmuuttajia liikuttaen

ti 29. joulukuuta 2015 10.41.00

Espoossa tutustutetaan maahanmuuttajia ulkoiluun Suomen luonnossa.

Suomeen on tullut syksyn aikana ennätysmäärä turvapaikanhakijoita. Lokakuussa Espoossa avattiin kolme uutta vastaanottokeskusta, joissa sadat ihmiset odottavat päätöstä kohtalostaan. Espoon Latu halusi omalta osaltaan olla mukana muutoksessa.

Mistä kaikki sai alkunsa?
Olimme jo pitkään pohtineet Espoon Ladun hallituksessa, miten maahanmuuttajia voisi auttaa ja lähestyä. Elokuussa esitellessämme toimintaamme Espoon kotiseutumarkkinoilla, tutustuimme Filoksenia ry:hyn, joka on jo vuodesta 1996 työskennellyt kulttuurienvälisen suvaitsevaisuuden edistämiseksi ja maahanmuuttajien auttamiseksi.
Yhdistyksen somalinaiset olivat järjestäneet markkinoille ruokailupisteen. Maittava lounas vakuutti kaikki päivän talkoolaiset ja oli alkusysäys yhteistyöllemme. Jo muutaman viikon kuluttua toteutui ensimmäinen yhteinen nuotioretkemme.

Yhteys voi löytyä myös toisinpäin Alkusyksystä sain puhelun jo vuosia Suomessa perheensä kanssa asuneelta iranilaiselta Rosalta, joka etsi mahdollisuutta tutustua retkeilyyn ja liikkumiseen luonnossa. Menimme yhdessä Espoon Ladun patikkaretkelle Nuuksioon. Syyskuinen päivä ylitti kaikki Rosan odotukset. Rosa perheineen on nykyisin jäsenemme ja hän on osallistunut viikoittaisiin sauvakävelyihin ja Tapiolan kotikaupunkipolkukävelyyn.

Toimintamme tavoitteet ja mitä olemme tehneet
Tavoitteenamme on saada maahanmuuttajat liikkumaan ulkona ja tutustuttaa heidät Suomen luontoon. Ulkoilu ja liikunta ovat myös heille hyvä keino virkistymiseen. Samalla haluamme tarjota omille jäsenillemme helpon tavan tutustua yhteiskuntamme uusiin jäseniin ja monimuotoisiin kulttuureihin.
Turvapaikkapäätöstä odottaville haluamme tarjota mielekästä tekemistä ulkona ja luonnossa. Lisänä Espoon Ladun normaaliin toimintaan olemme vierailleet lauantaisin vastaanottokeskuksessa, johon on sijoitettu lapsiperheitä. Lasten kanssa olemme pelanneet krokettia ja mölkkyä sekä kiertäneet pihalle tekemäämme frisbeegolf-rataa.

Yhteisen kielen puuttuessa pelien ja leikkien määrä on ainakin aluksi suppea. Pelatessa ovat tulleet tutuiksi niin jonottaminen kuin muutamat suomenkielen sanatkin. Toisessa vastaanottokeskuksessa olemme vieneet aikuisia kävelylle pitkin syksyisiä rantojamme. Järjestimme heille myös frisbeegolf-kisat.

Toiminnan haasteita
Maahanmuuttajat ovat saapuneet Suomeen eri syistä. Osalla muuttopäätökseen on vaikuttanut työ tai puoliso, osalla turvallisemman tulevaisuuden etsiminen. Näiden ryhmien tarpeet ja mahdollisuudet ovat hyvin erilaisia ja se asettaa omat haasteensa toiminnalle. Välillä jo tapahtumapaikalle löytäminen on oma seikkailunsa.
Oma haasteensa on myös yhteistyökumppaneiden ja verkostojen löytäminen. Yksin emme voi toimia, vaan yhdessä joko vastaanottokeskuksista vastaavan tahon kanssa, tai kuten tällä hetkellä, yhdessä Metsähallituksen ja pääkaupunkiseudun partiolaisten kanssa. Nopeasti muuttuva tilanne vaatii myös nopeita päätöksiä, resursseja ja toimivaa viestintää sekä yhdistyksemme sisällä että yhteistyökumppaneiden välillä.

Mahdollisuudet
Maahanmuuttajien liikunnallisen elämäntavan tukeminen ei poikkea tavanomaisesta toiminnastamme, eikä se ole vaihtoehto muulle toiminnallemme, vaan sitä tehdään kaiken muun ohessa. Mahdollisuuksien tulisi olla heille samat kuin kaikille jäsenillemme – jokaisella on oikeus ulkoilla. Toivottavasti myös maahanmuuttajat löytävät mielekkään tavan liikkua. Mikä olisikaan parempi tapa onnistua tässä, kuin lähteä yhdessä vaikka retkeilemään tai pyöräilemään!

Mitä saamme?
Positiiviset ja lämminhenkikset tapahtumat maahanmuuttajien kanssa ovat antaneet meille paljon. Osa meistä on saanut uusia ystäviä ja osalle meistä vierailu vastaanottokeskuksessa on tuonut päivittäisen uutistulvan eläväksi elämäksi ja todellisuudeksi. Erilaiset maahanmuuttajien taustat ja tarinat ovat antaneet taustaa päivän uutisille ja samalla auttaneet näkemään kotimaamme tarjoamat mahdollisuudet uudessa valossa.

Merja Jormakka
Espoon Latu ry