Maahanmuuttajalapset pyörätiellä

pe 27. toukokuuta 2016 10.10.00

Vaasan Latu oli kolmena päivänä mukana opettamassa polkupyörällä ajoa yläasteikäisille maahanmuuttajalapsille Vöyrinkaupungin koulussa.

Osallistujat olivat 14-16 vuotiaita, joista jotkut eivät olleet koskaan ajaneet polkupyörällä. Liikenneturva kertoi liikenteeseen liittyvistä kuvioista ja neuvoi oikeaoppisen kypärän kiinnityksen ja käytön. Vaasalaisilta pyöräliikkeiltä saatiin pyöriä lainaksi. Projektista vastasi Vaasan kaupunki. Kurssia käytiin kolmen koulupäivän ajan tunnin päivässä.

Maahanmuuttajalasten opettaminen onnistui lähes täydellisesti. Netistä poimitut ohjeet olivat erittäin käyttökelpoisia. Istuimet säädettiin niin matalalle, että opettelijoiden jalat ulottuivat maahan. Sitten vain töpötellen mentiin eteenpäin, lisättiin vauhtia ja kokeiltiin tasapainoa loivalla mäkialueella. Polkeminen alkoi hoiperrellen sujua yhä varmemmin. Kolmantena päivänä iloiset pyöräilijät kiersivät pelikenttää kilpaillen ja nautiskellen uudesta taidosta.

Syksyksi jo suunnitellaan uutta opetusta. Opettamisessa olivat mukana Arja Nukala, Siv Furu ja Anneli Tienari Vaasan Ladusta.

Teksti: Arja Nukala