Luonnollista kotoutusta

to 13. huhtikuuta 2017 07.45.00

Onko metsässä miinoja? Voiko polkua pitkin tallustaa turvallisesti? Saako sieniä poimia mistä vain?

Tällaisia ajatuksia voi risteillä maahanmuuttajan mielessä. Varsinkin jos on kotoisin Afganistanista, Irakista tai Syyriasta. Räjähtämättömiä pommeja, uhkia taivaalta tai sala-ampujan luoteja. Pakomatkan varrella on saanut tottua piikkilankoihin, ahtauteen, pimeyteen ja hengenvaaraan merellä ja maalla.

Hyvinkäälle perustettiin vuoden 2015 suuren pakolaisaallon myötä kaksi vastaanottokeskusta. Toinen niistä on jo lakkautettu, toisessa vaihtuu väkeä pikku hiljaa. Muutama onnekas perhe tai yksilö on saanut turvapaikkaoikeuden. Jotkut heistä myös oman asunnon eri puolilta kaupunkia. Mutta aika moni elää pelon sekaisessa odotuksessa ensimmäisen kielteisen päätöksen jälkeen. Tulevaisuus tuntuu synkeältä kuin suomalainen kaamos.

Olen halunnut pieneltä osaltani lievittää hädänalaisten sopeutumista vastaanottokeskusten vapaaehtoisena auttajana. Latulaisena tuntui luonnolliselta, että opastelen halukkaita hyvinkääläisissä upeissa kesämaisemissa. Muutamia retkiä teimmekin milloin pienemmällä, milloin isommalla porukalla.

Uudenmaan virkistysalueyhdistyksen Piilolammen eteläpään nuotiopaikka herätti ihastuneita huudahduksia, kun vesi alkoi kimmeltää puiden lomasta. Eväät maistuivat nais- ja tyttövaltaiselle joukolle. Allekirjoittaneen Stetson-hattu kiersi päästä päähän ja tuli moneen kertaan kuvatuksi.

Kiiskilammella kävimme muutaman hengen vahvuudella. Alkukesän vehreys ympäröi ja hoiti stressaantuneita mieliä. Darin kieltä taitava hyvinkääläinen palveli kuuntelu- ja keskusteluapuna.

Ladun majan laavun ympärys sai elokuulla värikästä pohjustusta, kun retkijoukko levitti mattoja hiekan päälle ja kulttuuriseen tapaan istui ringissä tarjoilusta nauttien. Sillä aikaa kun kaksi taitavaa afgaanikokkia valmisti lammas/nauta-vihannesvartaita, muut kävivät kääntymässä Kypärälammella. Kababien valmistus hiilien päällä oli selvästi miesten hanskassa. Kyllä oli maukasta!

Kesän lopulla muutama mies oli valmis sieniretkelle. Mennyt kesä ei ollut paras mahdollinen saaliin kannalta, vaikkakin joku viestitti aiemmin mahtavista kanttarellisaaliista. Jotakin kertyi kuitenkin jokaisen koriin, ja Kaksoislampien tienoilta kerätyistä herkkutateista ja muista sienistä tuli oiva leivänpäällys.

Syksy ja talvi eivät anna samanlaisia mahdollisuuksia luontokotoutukseen kuin kesäaika. Sukset tai lumikengät ovat ymmärrettävästi outoja kapineita. Varusteitakaan sellaiseen lumiliikuntaan ei helposti löydy. Mutta mäenlasku pulkalla tai pahvilla ei kysy treenausta, vain mukaan tempautumista.

Pakolaisia, eri asteisia maahanmuuttajia tulee olemaan enenevässä määrin keskellämme, vaikka poliittinen ilmastomme koettaa tulijoita torjua. Mielestäni asiallinen ystävällisyys ja välittäminen on parasta kotoutumista. ”Niin kuin haluat itseäsi kohdeltavan, kohtele toista”. Ynseys ja vihamielisyys tuottavat katkeruutta ja syrjäytymistä.

Tietysti isossa joukossa on monenlaisin motiivein liikkuvia. Realismia on välttää sinisilmäisyyttä. Mutta suomalaiseen arvopohjaan kuuluu kodittoman majoittaminen, ryysyisen vaatettaminen, tavalla tai toisella hädän alaisen kohtaaminen. Kotoinen luontomme antaa yhden väylän luonnolliseen kotoutumiseen.

teksti: Reijo Huuskonen
kuva: Sampsa Sulonen