Lounais-Suomessa bloggailtiin

to 13. huhtikuuta 2017 07.28.00

Lounais-Suomen alueen kevätkoulutuksessa opeteltiin Google Blogger -blogin käyttöä.

Kouluttajana toimi Tarja Aittala (Raision Rinkka), joka selkeästi ja varmaotteisesti perehdytti meitä. Jos hallitset tietokoneen käyttöä jo jonkin verran, niin opit kyllä myös Bloggerin käytön. En tässä sen enempää mainosta, kuinka Bloggerin käyttö on helppoa ja maksutonta. Haluan kuitenkin vielä sanoa, että sen avulla voi jakaa myös kuvia ja videoita.

”Jos latuyhdistyksessä aloitetaan yhdistyksen blogin kirjoittaminen ja kirjoittajia on useampi, niin on hyvä sopia etukäteen tietyistä pelisäännöistä” Tarja painotti. Esim. kirjasimen tyypit ja koko on hyvä sopia, jotta kaikki teksti näyttää samanlaiselta. Myös se, kuinka usein kirjoitetaan ja päivitetään uutta asiaa, on sovittava. Ei kannata lisätä uutta tekstiä turhan usein, mutta säännöllisyys on hyvä. Bloggerin käytössä ei tekstiä tarvitse heti julkaista, vaan voit kirjoittaa ja työstää sitä vähitellen. Kirjoitukseen liittyvät kuvat ovat myös tärkeitä.

Itse näen blogin tehokkaana tiedotus ja markkinointikanavana latuyhdistyksille tai latualueille. Blogissa voi kirjoittaa melkein mistä vaan, eikä blogin tarvitse olla päiväkirjan kirjoittamista. Joissakin latuyhdistyksissä blogia jo kirjoitetaankin, jotkut käyttävät Bloggeria yhdistyksen nettisivuna. Parhaimmillaan blogi tuo uusia jäseniä ja uusia toimijoita yhdistykseen. Eskolan Petrin kanssa vähän tuumattiin latualueelle omaa blogia, mutta katsotaan missä vaiheessa aloitetaan.

Koulutus antoi ainakin minulle kipinän laajentaa ilmaisurepertuaariani, ja ehkä myös muille osallistujille. Voin todella suositella Tarja Aittalaa Google Blogger blogin kouluttajaksi. Lisäksi hän voisi kouluttaa myös kuvankäsittelyä. Kirjoitellaan, soitellaan ja nähdään! Seuraavan kerran nähdäänkin kevätpäivillä 21.-23.4.

t. Maikki

Marjo Tahvanainen