Kuulumisia Hämeen latualueelta

ma 19. kesäkuuta 2017 12.28.00

Takana on hieno viikonvaihde Evolla, Iso-Tarusjärven maisemissa. Kesäyöhön rakastui 56 luonnonystävää, joista 46 nukkui yönsä ulkona.

Luontoliikkujien tulevaisuuden kannalta oli ilahduttavaa, että näistä nukkujista peräti 22 oli iältään 2-16 -vuotiaita (suurin ikäluokka 8-10 -vuotiaat). Sitä vauhtia ja vaarallisia tilanteita… Mukana oli edustajia seitsemästä eri latuyhdistyksestä sekä joukko tulevia latulaisia, niin toivon.

Sirpa Riihiladusta leikitti lapsia väsymättä koko iltapäivän muumiteemalla ja rakensi vielä illan viimeiseksi muumipolun tehtävineen. Aamulla vuorossa oli Afrikan tähden etsintä, johon aikuisetkin lähtivät innolla mukaan – luulivat kai, että löytävät oikean timantin.

Timo Padasjoelta oli valmistautunut vetämään maastopyöräretken ja kolme innokasta pyöräilijää tutustui Evon alueeseen laajemmin. Taivaltajien Martti puolestaan vei patikoitsijat retkelle Franz Joosefin lammen luo. Hilkka Janakkalasta olisi ottanut melojia mukaansa järvelle, mutta hän sai kiertää järven aivan yksin, tosin kertoi nauttineensa melonnasta niinkin. Kiitos kaikille järjestelyihin lupautuneille. Erityiskiitos Sirpalle ja Timolle, jotka oma-aloitteisesti ottivat yhteyttä ja kertoivat halunsa tulla järjestelyihin mukaan – se on harvinaista herkkua.

Leiriläiset nauttivat auringon lämmöstä ja Taruksen raikkaasta vedestä. Makkaraa pistettiin poskeen pitkin päivää ja illan kruunasivat lätyt mansikkahillolla. Illalla heitettiin vielä mölkkyä ja kisattiin sen herruudesta. Mölkkymestariksi valikoitui Auvo Tiirismaan Ladusta – eihän meillä muilla ollut mitään mahdollisuuksia.

Seuraava tapahtuma tulee olemaan Latusten tapaaminen 24.8. Taivalpirtillä Lempäälässä. Vietetään iltaa yhdessä saunomisen ja iltapalan merkeissä. Tutustumme toisiimme paremmin, jolloin saamme mahdollisuuden yhdistää voimiamme lasten ja nuorten toiminnan parissa.

Alueen syystapaaminen ja -kokous järjestetään Kangasalla Vahderpään leirikeskuksessa 7.-8.10. Samalla suoritetaan avantouintikauden avaus. Näistä tulevista lisää tuonnempana.

Mukavaa kesää kaikille, muistakaa pipat ja tumput juhannusjuhlille lähtiessänne!

Anna-Maija