Kuukauden ulkoiluteko: Koskeljärven reitti ja retkeilyrakenteet pelastettiin kummisopimuksella

ti 26. kesäkuuta 2018 10.19.00

Koskeljärvi on maamme parhaita lintujärviä. Sen arvo on runsaan vesi- ja rantalinnuston lisäksi sen rakentamattomissa rannoissa ja hienoissa retkeilymaastoissa. Koskeljärvellä käydään myös telttailemassa, tarkkailemassa lintuja, kalastamassa ja lenkkeilemässä. Talvisin järvi on retkiluistelijoitten suosiossa.

Koskeljärven ympäristöön rakennettiin vuosituhannen vaihteessa kattava retkeilypalvelujen verkosto, johon kuului mm. yli kymmenen kilometrin mittainen retkeilyreitti, useita nuotiopaikkoja, laavuja ja lintutorneja. Osa retkeilyreitistä suljettiin jo aiemmin huonokuntoisuutensa vuoksi ja 2017 Metsähallitus aikoi purkaa rahapulassa alueen loputkin palvelut.

Koskeljärven aktiivikäyttäjät eivät tyytyneet tähän ratkaisuun. Joukko alueen ihmisiä ja yhdistyksiä päätti yhdistää voimansa ja hoitaa talkoovoimin Koskeljärven retkeilyrakenteitten korjauksen ja hoidon. Mukaan saatiin myös Euran kunta, joka heti alkajaisiksi lupasi lahjoittaa pitkospuihin tarvittavia tukkeja.

Suomen Ladun jäsenjärjestö Alasatakunnan Retkeilijät ry otti kontolleen kummisopimuksen teon Metsähallituksen kanssa. Sopimuksen myötä Alasatakunnan Retkeilijät ry on yhdessä vapaaehtoisten talkoolaisten kanssa sitoutunut kunnostamaan ja ylläpitämään Koskeljärven reitin ja reitillä olevat rakenteet nyt viiden vuoden ajan. Tarkoituksena on, että palvelut ovat kaikkien retkeilijöiden käytössä niin talvella kuin kesälläkin.

Työtä on riittänyt. Talkootunteja on valtavasti, ja paljon materiaaleja on saatu lahjoituksina. On laitettu kuntoon mm. pitkoksia, laavujen kattoja, nuotiokehiä, lintutorneja ja puukatoksia. Ja talkooväki on tarvinnut paljon soppaa.

Tämä kaikki on toteutunut, koska hankkeeseen on lähtenyt mukaan suuri joukko paikallisia ihmisiä ja yhdistyksiä, myös kunta on ollut alusta saakka mukana uuden kunnanjohtajan myötä.

”Työtä tulee riittämään vielä pitkästi, mutta vaiva on sen arvoista. Koskeljärven alue on jotain ainutlaatuista kunhan kaikki saadaan valmiiksi. Myös itse tekeminen antaa suurta mielihyvää tekijöille”, sanoo Pertti Susi Alasatakunnan Retkeilijöistä.

Koskeljärvi on erinomainen esimerkki kohteesta, joka on Metsähallituksen mittapuulla arvioituna jäänyt vähälle käytölle, mutta joka on paikallisille ja lukuisille muillekin alueen kävijöille tärkeä, arvokas ja vaalittava retkeilypaikka. On upeaa, että tiukassa paikassa on löytynyt paperilla vastuun ottava Alasatakunnan Retkeilijät ry ja valtava vapaaehtoisten työ- ja tukipanos, joiden avulla retkeilymahdollisuudet Koskeljärvellä on saatu turvattua kaikkien iloksi!

Linkit:
Metsähallitus