Kuukauden ulkoiluteko: Kiuruvedellä pukukopista tuli talviuintipaikan helmi

ma 20. marraskuuta 2017 11.50.00

Kiuruveden Latu rakensi perinteikkäälle Kuorevirran talviuintipaikalle uuden monikäyttöisen pukukoppirakennuksen.

Kuorevirran ranta on ollut talviuimareiden käytössä jo ainakin 1960-luvulta lähtien, mutta rannassa ei ole aiemmin ollut kunnollista pukukoppia. Vuodesta 2001 asti pukukoppina on toiminut kaupungin vanha työmaakoppi, joka oli vuosien saatossa jo homehtunutkin.

Uusi pukukoppi on arkkitehdin suunnittelema. Se on lämmitettävä ja siinä on erilliset puolet naisille ja miehille. Tilan saa myös avattua yhtenäiseksi noin 20 neliön tuvaksi, joka sopii mm. järjestöjen tapaamispaikaksi.

Pukukopin toteutuksesta vastasi Kiuruveden Latu ry. Päävastuun projektista otti Kiuruveden Ladun hallituksen jäsen Esko Pietikäinen. ”Eskon panos oli todella tärkeä projektille, ilman hänen työtään ja sitoutumistaan projekti ei olisi toteutunut” kuvailee Kiuruveden Ladun puheenjohtaja Susanna Rytkönen. ”Projekti sujui suunnitelmien mukaan. Välillä oli vaikea löytää vapaaehtoisia talkoisiin, mutta pienen pukukopin rakentamiseen riittää vähempikin määrä vapaaehtoisia. Suuri kiitos työstä lähtee aktiiviselle talkooporukalle”, Pietikäinen kiittelee.

Tekijöiden lisäksi hankkeen toteuttamiseksi tarvittiin rahaa. Hankkeen toteuttaminen suurelta osin vapaaehtoisvoimin mahdollisti hankerahan hakemisen maaseudunkehittämisyhdistys Ylä-Savon Veturi ry:ltä, joka jakaa maaseutua elävöittäville, osin vapaaehtoisvoimin toteutettaville hankkeille EU-rahoitusta. Ilman ulkopuolista rahaa Kiuruveden Ladulla ja Kiuruveden kaupungilla ei olisi ollut budjettia lähteä toteuttamaan hanketta. 50 000 euron hankkeeseen saatiin noin 30 000 euroa EU:n tukea. Loppuosan kuluista Kiuruveden Latu maksoi säästöillä ja lainalla.

Talviuintipaikan uusiminen kuuluu Kiuruveden kaupungin tavoitteeseen kehittää Kuorevirran aluetta vetovoimaisena virkistysalueena. Kaupunki on tukenut ja siten mahdollistanut hankkeen toteutumisen antamalla alueen tontin käyttöoikeuden yhdistykselle nollasopimuksella ja maksanut alueen sekä rakennuksen suunnitelleen arkkitehdin palkat. Ensi kesänä Kiuruveden kaupunki viimeistelee alueen ilmeen ja rakennuttaa rantaan uuden laiturin. Myös paikalliset Lions clubit ovat mukana alueen viimeistelytöissä. Talviuintipaikan suunnitellut arkkitehti on suunnitellut myös alueen muita liikuntapaikkoja ja luonut virkistysalueelle yhtenäisen ilmeen.

”Kiuruveden kaupunki hyötyy, kun alueen yhdistykset tekevät tämän kaltaisia tekoja kansanterveyden eteen. Kaupungin rooli on silloin luonnollisesti yhdistysten tukeminen projektien toteuttamisessa”, kertoo kaupungin ympäristöinsinööri Ari Ruotsalainen.

Ruotsalainen näkee, että talviuintipaikan toteuttamisen kaltainen työnjako on tulevaisuudessa yhä käytetympi tapa toteuttaa ja ylläpitää vapaa-aikapalveluita pienissä kaupungeissa. ”Meillä ei olisi ollut resursseja pukuhuoneen ylläpitoon talvikaudella. Projektin toimintamalli on win win-tilanne meille kaikille. Kaupunki tarjoaa tontin, laiturin ja siltalainaa hankkeelle sekä hoitaa alueen ylläpidon kesäkausina. Kiuruveden Latu toteutti rakennusprojektin ja hoitaa pukukopin ylläpidon kokonaan sekä alueen ylläpidon talvikaudella. Käyttäjät taas maksavat pientä kausimaksua Kiuruveden Ladulle talviuintipaikan käytöstä”, Ruotsalainen kuvaa projektin ja ylläpidon työnjakoa.

Projektin toteuttamisen ja rakennuksen sekä alueen ylläpidon jakaminen pienempiin osiin auttoi projektin kokonaisuuden suunnittelussa ja toteuttamisessa. Konkreettiset työtehtävät ja sovitut vastuualueet mahdollistavat sujuvan yhteistyön ja tehtävien jaon. Kiuruveden esimerkki näyttää mallia, miten pienissä yhdistyksissä voidaan tehdä isoja tekoja ulkoilun eteen, kun projektin rahoitus, työtehtävät ja valmiin ulkoilupaikan ylläpito jaetaan useamman toimijan vastuulle.

Teksti: Sirkku Juntunen
Kuva: Esko Pietikäinen