Kuukauden ulkoiluteko: 100 potkukelkkaa ja upea jäärata ulkoiluttavat tuhansia ihmisiä Köyliönjärvellä

ma 6. maaliskuuta 2017 10.26.00

Kari Hietala on aurannut Köyliönjärven jäärataa talkoohengessä jo kymmenkunta vuotta. Hän on koko jääradan kantava voima. Tänä talvena jäärata on noussut suosionsa huipulle.

”Iloista mieltä sieltä!”, on Karin tunnuslause jääradasta puhuttaessa.

Köyliönjärven jäällä on ollut valtavasti kävijöitä aina naapuripitäjiä myöten. Esimerkiksi Kuutamotapahtumassa oli 800 osallistujaa, Köyliön OP Hippo -talvipäivään osallistui 500 ihmistä ja tavallisena viikonloppunakin jäällä liikkuu 800-1200 ihmistä. Arkisin jäällä on käynyt koululaisia mm. Säkylästä, Eurasta, Kokemäeltä, Yläneeltä ja Pöytyältä.

Jääradalla on vapaasti kaikkien käytettävissä 100 Eslan aikuisten potkukelkkaa. Kelkat on sijoitettu kahteen eri lähtöpisteeseen, Pispan rantaan ja Lähteenkylän yhteisrantaan. Kelkkoja ei voi varata ja ne tulee käytön jälkeen palauttaa takaisin lähtöpaikalle.

Potkukelkat ovat huikea lisä jääradan ulkoilurepertuaariin. Onhan se nyt hauskaa potkutella!

Kenenkään ei ole jäälle päästäkseen pakko uskaltaa luistimille. Toisaalta kelkan kyydissä voi välillä huilata tai istuskella, haukata eväitä ja nautiskella. Ulkoilun kynnys on kaiken ikäisille mahdollisimman matala. Korkea malli mahdollistaa myös monen sukupolven yhteisen ulkoiluretken.

Väylä kaikille talvilajeille

Alkutalvesta Kari Hietala seurailee lumitilannetta, lämpömittaria ja jään kehittymistä. Köyliönjärvi ja sen olosuhteet ovat hänelle tuttuja vuosien kokemuksella. Kun jää on varmasti kestävää, Kari käynnistää mönkijän ja traktorin, virittää auran paikalleen ja lähtee auraamaan jäärataa.

Rata on kaikkiaan noin 13 km pitkä. Aurattu reitti myötäilee rantoja, jolloin tuuli ei niin hanakasti tuiskuta sitä umpeen. Neljällä auran ajoleveydellä luisteluväylästä tulee 6-8 metrin levyinen, jolloin siinä mahtuu hyvin luistelemaan ja potkukelkkailemaan isompikin seurue rinnakkain.

Auratulle lumipalteelle, luisteluradan rannan puoleiselle osalle tehdään ensin perinteisen tyylin hiihtolatu ja sen jälkeen vapaan tyylin luistelubaana. Niitä kunnostavat mm. kunta, Kari Hietala ja Ari Syvänen. Köyliönjärvellä on melko paljon ranta-asutusta ja rantaa myötäilevä reitti palvelee myös heitä.

Rata kiertää kaikkiaan kolmen tulipaikan kautta, joissa Säkylän kunta tarjoaa puut ja hoitaa jätehuollon.

”Radalla liikutaan hiihtäen, kävellen, potkukelkalla, luistimilla, pulkalla, lastenvaunuilla ja pyörätuolilla”, kertoo Kari. Kaikki liikkumistavat ovat radalla sallittuja, paitsi moottorikäyttöisillä ajoneuvoilla ajaminen.

Aikaa radan kunnostukseen menee tavallisena päivänä 5 tuntia ja pyrypäivänä 8-10 tuntia. Karin mukaan paras kiitos työstä on hymyilevät lapset, yhdessä aikaa viettävät perheet ja ylipäätään hyväntuuliset ihmiset.

Sponsoreita

Pitkän jääradan kunnossapito vaatii jatkuvaa läsnäoloa ja hurjan määrän työtunteja, jotka menevät Hietalan vapaaehtoistyön piikkiin. Hietala kiittelee kuitenkin suuresti yhteistyötä, paikallisia yrittäjiä ja Säkylän kuntaa, jotka tukevat radan ylläpitoa maksamalla esimerkiksi polttoainekuluja. ”Nämä tukijat mahdollistavat koko tämän toiminnan”, sanoo Hietala.

Kari Hietalan upea periaate on, että jääradan tapahtumissa olevat tarjoilut ovat kaikille maksuttomia. Silloin jokaisella on varallisuudesta riippumatta yhdenvertainen mahdollisuus nauttia eväitä ulkoilun lomassa. Tarjoiluille on löytynyt paikallisia sponsoreita ja usein mehumukin täyttäjänä on Kari itse.

Köyliönjärven vapaasti ulkoilijoiden käytössä olevat 100 potkukelkkaa ovat paikallisten yritysten sponsoroimia. Hietala on henkilökohtaisesti soittelemalla saanut hankituksi kaikki yritysten nimissä olevat kelkat.

Missä on suosion salaisuus?

Kuluva talvi on ollut huono lumella liikkumisen kannalta. Toisaalta se on edesauttanut hyvien olosuhteiden muodostumista Köyliönjärven jääradalle. Jäälle ei ole noussut vettä ja pinta on pysynyt tasaisena.

”Mikä parasta, ihmiset ovat löytäneet paikan entistä laajemmalta alueelta. Sosiaalinen media on nykyajan viidakkorumpu, joka saa tiedon leviämään nopeasti ja on hienoa, että eri yhteisöt järjestävät radalla tapahtumia”, kertoo Suomen Ladun paikallisyhdistyksen, Huovinretki ry:n puheenjohtaja Petri Eskola. ”Jäärata on upea ulkoilupaikka”, muun muassa luistelusta pitävä Eskola lisää.

Vilkkaina viikonloppuina jäällä on arvioitu liikkuneen jopa lähes 2 500 ulkoilijaa. Jäälle toki mahtuu enemmänkin väkeä, mutta paikoitustilasta on tullut puutetta. Tienvarret ja sänkipellot ovat täyttyneet ajoneuvoista. Kaukaisimpien vieraiden tiedetään tulleen ympyrän Pori - Tampere - Loimaa - Turku - Rauma sisältä. Eli noin 100 km:n säteeltä ja näiden päälle vielä yksittäisiä kävijöitä myös pääkaupunkiseudulta.

Ideasta, vapaaehtoistyöhön ja jääradan kunnostukseen sitoutumisesta ja tuhansien ulkoilijoiden hyvästä mielestä on kiittäminen Kari Hietalaa, joka oivaltanut jään valtavan ulkoiluttavan vetovoiman. Kiitos kuuluu myös Säkylän kunnalle, kaikille eväitä ja kelkkoja sponsoroiville yrityksille ja muille radan kunnossapidossa tukeville. Yhteistyö tuo toimintaan monipuolisuutta ja laatua, jolla on suuri liikuttava voima.

Köyliönjärvi facebookissa:

YouTubessa: https://www.youtube.com/watch?v=1oTw3VhVAzA