Kurssit 2020

pe 8. marraskuuta 2019 08.00.00

Suomen Latu kouluttaa! Kurkista koulutuskalenteriin.

Ohjaajakurssille maksutta

Suomen Latu tarjoaa vuonna 2020 jäsenyhdistyksille ohjaajakursseja maksutta. Jäsenyhdistyksellä on käytössään vuoden aikana kaksi ilmaista kurssipaikkaa per laji/toimintamuoto. Yhdistykset maksavat koulutuksista ainoastaan osallistujan matkakulut.

Toimi näin:

Ilmaispaikan käytöstä on sovittava aina yhdistyksen kesken. Voitte myös mainostaa kurssien ilmaispaikkoja jäsenillenne, jotka eivät ole vielä ohjaajia, mutta ovat kiinnostuneita ohjaamaan yhdistyksessänne.

Ilmaispaikan käyttänyt ohjaaja sitoutuu ohjaamaan sovitun määrän toimintaa yhdistyksessä, yhdistyksen määrittelemin käytännöin ja korvauksin. Suosittelemme tekemään kirjallisen sopimuksen.

Kurssilainen ilmoittautuu itse kurssille Suomen Ladun nettisivuilta. Ilmoittautumisen yhteydessä osallistuja valitsee osallistujatyypiksi "Latuyhdistyksen ilmaispaikka" ja nimeää henkilön, kuka yhdistyksestä on vahvistanut ilmaispaikan käytön.

L = Lastentoiminnan kurssit
A = Aikuisliikunnan kurssit
J = Järjestökoulutus
T = Tapahtumat

VUOSI 2020

MAALISKUU

L 20.-21.3. Luonnossa kotonaan -peruskurssi, Helsinki
Luonnossa kotonaan -peruskurssilla syvennytään LK-toimintaan käytännönläheisesti ja omia kokemuksia jakaen. Koulutukseen osallistuminen edellyttää kasvatus- tai opetusalan tutkintoa.
Ilmoittaudu tästä.

L 21.3. Tunteet Hukassa -metsäseikkailutyöpaja latuyhdistysten jäsenille, Kaarina
Tunteet hukassa -metsäseikkailu on metsään tai luontoympäristöön viety tunnetaitoseikkailu. Seikkailu on suunnattu lapsille ja perheille, mutta soveltuu käytettäväksi myös aikuisten retkillä. Työpajassa opitaan kaikki tarvittava onnistuneen metsäseikkailun ohjaamiseen. Koulutus on suunnattu vain yhdistyksen omille nykyisille ja tuleville ohjaajille.

L 21.3. Muumien retkeilykoulun ohjaajakurssi, Helsinki
Käytännönläheiseltä kurssilta saat valmiudet retkeilytoiminnan järjestämiseen 3-10-vuotiaille lapsille ja heidän perheilleen. Osallistuminen edellyttää perusretkeilytaitoja.

A 28.3. Rakastu retkeilyyn -ohjaajakoulutus, Oulu
Koulutuksella saat oikeuden toteuttaa Suomen Ladun jäsenyhdistyksessä Rakastu retkeilyyn -kursseja. Koulutuksessa ohjaajat oppivat käytännön vinkkejä kurssin toteuttamiseen, miten aikuinen oppii ja miten luonnossa opetetaan. Koulutukseen osallistuminen edellyttää perusretkeilytaitojen hallintaa. Ilmoittaudu tästä.

L 28.-29.3. Metsämörriohjaajan peruskurssi, Helsinki
Metsämörritoimintaan pääsee mukaan suorittamalla Metsämörriohjaajan peruskurssin. Kurssilla saadaan perustaidot ohjaajana toimimiseen sekä perehdytään lasten luontokasvatukseen ja varustetietouteen. Peruskurssi on kaikille avoin.

HUHTIKUU

L 4.4. Metsänuppuset ja -myttyset -teemakurssi, Tampere
Kurssilla löydetään alle 4-vuotiaille sopivat tavat retkeillä ja saadaan paljon käytännön ideoita sekä lauluja, leikkejä ja loruja pienten lasten luontokasvatukseen. Osallistuminen edellyttää Metsämörriohjaajan peruskurssin suorittamista.

L 4.-5.4. Metsämörriohjaajan peruskurssi, Seinäjoki
Ilmoittaudu tästä.

L 17.4. Tunteet Hukassa -metsäseikkailukoulutus kasvatusalan ammattilaisille, Jyväskylä
Ilmoittaudu tästä.

A 18.4. Metsämieli -vertaisvetäjäkoulutus, Jyväskylä  (8 x 45 min)
Metsämieli-menetelmä yhdistää luonnossa liikkumisen ja helpot mielentaitojen harjoitukset, jotka auttavat rentoutumaan, rauhoittumaan ja virkistäytymään luonnossa liikkuessa. Suomen Ladun Metsämieli -vertaisvetäjäkoulutus on suunnattu vain jäsenyhdistysten omille nykyisille ja tuleville ohjaajille. Koulutuksesta saat valmiudet toteuttaa helppoja mielentaitojen harjoituksia luonnossa.

L18.4. Metsänuppuset ja -myttyset -teemakurssi, Helsinki

L 18.-19.4. Metsämörriohjaajan peruskurssi, Varkaus

A 18.4. Frisbeegolfin ohjaajakurssi, Helsinki
Kuuden tunnin ohjaajakurssilla saat kattavat tiedot ja taidot frisbeegolfin ohjaamiseen. Kurssilla pääset kehittämään ohjaamistaitojen lisäksi omaa lajitaitoa ja yleistä tietämystä frisbeegolfista. Ilmoittaudu tästä.

A 19.4. Polkujuoksun ohjaajakurssi, Helsinki
Ohjaajakurssilla opit ohjaamaan polkujuoksuryhmiä maastossa, ohjaamaan maastoon sopivaa juoksutekniikkaa, suunnittelemaan eri tasoisia reittejä ja tuntemaan polkujuoksuvarusteiden ominaisuuksia.

L 25.4. Metsävaeltajatoiminnan ohjaajakurssi, Helsinki
Kurssilla saat perustiedot Metsävaeltajatoiminnasta ja opit, kuinka retkeilytaitoja harjoitellaan 7-12-vuotiaiden kanssa. Käytännönläheinen kurssi toteutetaan pääosin ulkona. Kurssi on kaikille avoin.

A 25.4. Polkujuoksun ohjaajakurssi, Tampere

L 25.-26.4. Luonnossa kotonaan -peruskurssi, Rauma

L 25.-26.4. Metsämörriohjaajan peruskurssi, Oulu

25.-26.4. Suomen Ladun kevätkokous, Turku

TOUKOKUU

L 8.5. ja 15.5. Metsämörriohjaajan peruskurssi, Helsinki

L 9.5. Metsämörri esiopetuksessa -teemakurssi, Oulu
Kurssilta saat osaamista esiopetuksen toteuttamiseen luonnossa ja ideoita Metsämörrin liittämisestä esiopetukseen. Kurssimateriaali julkaistiin uudistettuna keväällä 2019 ja se sisältää mm. 50 säänkestävää tehtäväkorttia. Osallistuminen edellyttää Metsämörriohjaajan peruskurssin suorittamista
Ilmoittaudu tästä.

L 15.5. Tunteet Hukassa -metsäseikkailukoulutus kasvatusalan ammattilaisille, Tampere

A 16.5. Metsämieli-vertaisvetäjäkoulutus, Tampere

L 16.5. Metsämörri esiopetuksessa -teemakurssi, Helsinki

A 16.5. Polkujuoksun ohjaajakurssi, Kemi

A 23.5. Sauvakävelyn ohjaajakurssi, Helsinki
Koulutus on tarkoitettu sauvakävelyä jo pidempään harrastaneille, jotka haluavat vetää sauvakävelyryhmiä sekä päivittää oman lajitekniikan. Kurssilla ollaan paljon ulkona, varaustautuminen sään mukaisesti. Omat sauvat mukaan. Ilmoittaudu tästä.

A 23.-24.5. Maastopyöräilyn alkeisohjaajakurssi, pääkaupunkiseutu
Kurssi on tarkoitettu Suomen Ladun jäsenyhdistyksissä toimiville aktiivimaastopyöräilijöille. Kurssilla saa valmiudet ohjata ryhmiä vähintään matalan kynnyksen maastolenkeillä ja -retkillä. Osallistujilta edellytetään kohtuullisen hyviä maastoajotaitoja ja alueensa polkutuntemusta sekä sitoutumista oman yhdistyksen mtb-toimintaan. Ilmoittaudu tästä.

A 29.-31.5. Retkimelonnan ohjaajakurssi, Mäntyharju
Melontaohjaajakurssin sisältö noudattaa Suomen Melonta- ja Soutuliiton sisältösuositusta ja siihen on lisätty latulaiselle tärkeitä retkeilyyn liittyviä asioita. Kurssin hyväksytty suorittaminen edellyttää ennakkoon hyväksytysti suoritettua EPP2- testiä. Melontaohjaajakurssin suorittaminen antaa valmiudet mm. kouluttaa alkeiskursseilla, ohjata melontaryhmää suojaisissa olosuhteissa ja toimia latuyhdistyksessä melonnasta vastaavana turvallisuuspäällikkönä. Kurssi on maksuton ja tarjoamme sitä yhdelle/jäsenyhdistys. Ilmoittaudu tästä.

KESÄ-HEINÄKUU

A 27.6.-5.7. Opaskurssi, Kiilopää
Kurssilta saat valmiudet toimia vaellusten oppaana tunturiolosuhteissa. Kurssilla syvennetään tietoja ja taitoja sulan maan olosuhteissa liikkumisesta, maastossa yöpymisestä, varusteiden toimivuudesta ja ensiavusta. Pääsyvaatimuksena riittävä retkeily- ja vaelluskokemus, hyvä suunnistustaito, ensiaputaidot (vähintään EA1 -kurssi käytynä), hyvä fyysinen kunto (painotus kestävyyskunnossa), vähintään 18 vuoden ikä sekä uimataito. Hakemukset 15.4.2020 mennessä suomenlatu.fi/kurssit.

A 30.7.-2.8. Suomen Ladun oppaiden ja kouluttajien täydennyskoulutus, Kiilopää

ELOKUU

A 8.8. Metsämieli-vertaisvetäjäkoulutus, Helsinki

T 8.8. Suomen Ladun frisbeegolfin mestaruuskilpailut, Lieksa

A 9.8. Frisbeegolfin ohjaajakurssi, Lieksa

L 15.8. Metsävaeltajatoiminnan ohjaajakurssi, Kuopio

L 21. ja 28.8. Metsämörriohjaajan peruskurssi, Helsinki

L 22.8. Muumien retkeilykoulun ohjaajakurssi, Kouvola

T 22.-23.8. Erämelontajotos, Mäntyharju
www.eramelonta.fi

T 29.8. NUKU YÖ ULKONA
suomenlatu.fi/nukuyoulkona

L 29.-30.8. Metsämörriohjaajan peruskurssi, Oulu

SYYSKUU

L 5.9. Metsämörri esiopetuksessa -teemakurssi, Rauma

L 5.-6.9. Metsämörriohjaajan peruskurssi, Kajaani

A 5.9. Polkujuoksun ohjaajakurssi, Helsinki

L 12.9. Metsämörri ystävineen -teemakurssi, Helsinki
Kurssilla tutustut Lohi-Valtteriin, Tunturi-Tiinaan ja Novaan ja opit näiden hahmojen omien teemojen mukaisia leikkejä ja harjoitteita. Osallistuminen edellyttää Metsämörriohjaajan peruskurssin suorittamista

L 12.-13.9. Luonnossa kotonaan -peruskurssi, Kuopio

L 12.-13.9. Metsämörriohjaajan peruskurssi, Lappeenranta

A 19.-20.9. Maastopyöräilyn alkeisohjaajakurssi, Keski-Suomi

L 19.-20.9. Metsämörriohjaajan peruskurssi, Helsinki

L 19.-20.9 Metsämörriohjaajan peruskurssi,  Pori

LOKAKUU

A Talviuinnin verkkokurssi
Harrastajille suunnattu itsenäisesti opiskeltava verkkokurssi tarjoaa jäätävän hyvät eväät talviuinnin harrastamiseen, lajiohjaukseen ja tapahtumien järjestämiseen.

T 1.-4.10. Erävaelluksen SM-kisat, Kiilopää

L 2.10. Tunteet Hukassa - metsäseikkailukoulutus kasvatusalan ammattilaisille, Helsinki

L 3.10. Tunteet Hukassa -metsäseikkailutyöpaja latuyhdistysten jäsenille, Helsinki

L 3.10. Metsämörri ystävineen -teemakurssi, Tampere

24.-25.10. Suomen Ladun syyskokous, Ikaalinen

MARRASKUU

A 21.-22.11. Hiihdon ohjaajakurssi & latujen, reittien ja rakenteiden ylläpitäjien koulutuspäivät, Leppävirta

JOULUKUU

T 12.12. Kiilopäähiihto

ILMOITTAUTUMINEN KURSSEILLE

Lisätiedot:
koulutus@suomenlatu.fi

Toteutamme kursseja myös tilauskurssimuotoisina.
HUOM! Tilauskurssit Suomen Ladun jäsenyhdistyksille jäsenhintaan!