Kouvolan Ladun nettisivut palvelevat nyt myös englanniksi!

to 19. toukokuuta 2016 12.40.00

Englanninkieliset nettisivut ovat tärkeät, mikäli haluaa houkutella toimintaan myös suomen kieltä puhumattomia ihmisiä.

Kouvolan Ladun nettisivut ​ toimii hyvänä esimerkkinä yhdistyksille, jotka tavoittelevat toimintaansa vaikka vaihto-oppilaita tai maahanmuuttajia.

Haastattelimme sivujen tekijää Hugh Clackia.

Kuka sinut aikoinaan houkutteli mukaan latutoimintaan ja montako vuotta olet ollut jäsenenä?
Kouvolan Ladun puheenjohtaja Ari Lindeman ja vaimoni Marjaliisa houkuttelivat minut mukaan nelisen vuotta sitten. Marjaliisa halusi meille enemmän ulkoiluharrastuksia.

Paljonko aikaa suurin piirtein sivujen kääntämiseen meni ja mistä ajatus syntyi?
Sivujen kääntäminen kesti noin viikon ja vaimoni auttoi minulla aika paljon. Mielestäni oli välttämätöntä saada käyttöön englanninkieliset sivut, jos haluamme toimintaan mukaan suomea puhumattomia ihmisiä.

Oletko saanut palautetta, että joku olisi löytänyt Kouvolan Ladun palvelut nimenomaan englanninkielisten sivujen ansiosta?
Useampikin henkilö on kertonut minulle lukeneensa sivuja ja he ovat kiinnostuneet toiminnasta.

Minkä verran oli sanoja, joihin ei löydy sanaa englannista, tyyliin latupirtti tai kyykkä?
Niitä oli aika paljon! Jouduin käyttämään mielikuvitustani kuten sanassa “Metsämörri”. Myös “lasten retkeily” -termin käännös osoittautui hankalaksi.

Saavatko muut yhdistykset lainata käännöksiäsi?
Totta kai saavat. Olen itse tuottanut vain pienen osan tekstistä ja muu on käännöstä.

Toimit yhdistyksesi hallituksessa. Onko sinulla jokin vastuualue?
​Olen vastuussa Kouvolan Ladun Internet-sivuista sekä jäsenlehti Laturin taittamisesta ja lähettämisestä julkaisijalle.

Mitä muuta haluaisit sanoa?
Kouvolan Ladun kaltaiset yhdistykset ovat aivan mahtavia! Ennen kuin tulin toimintaan mukaan, en edes tiennyt, miten paljon kaikkia aktiviteetteja on tarjolla. Erittäin suosittu tapahtuma on muun muassa syyskesäinen patikkaretki Repoveden kansallispuistoon. Yllätyin myös siitä, miten aktiivisia ja innokkaita Ladun jäsenet ovat.

Hugh Clack