Kohtaamisia Retkelle 2018 -messuilla

ti 24. huhtikuuta 2018 08.25.00

Messujen tavoitteena oli kannustaa ihmisiä liikkumaan luonnossa ja madaltaa kynnystä kokeilla retkeilyä. Nämä tavoitteet ovat myös kaikessa Suomen Ladun ja jäsenyhdistysten toiminnassa, joten oli luontevaa lähteä kertomaan messuille mitä Suomen Latu tekee.

Retkelle 2018 -messut järjestettiin 21.-22.4. Jyväskylässä. Messujärjestelyt, organisointi ja toiminnan esittely toteutettiin vapaaehtoistyönä. Esittelijöitä oli Maaselän Ladusta sekä Keski-Suomen jäsenyhdistyksistä Jyväskylästä, Jämsästä, Keuruulta ja Karstulasta.

Messuosasto rakennettiin nopealla aikataululla muutamasta kokonaisuudesta; Suomen Ladun uudet lajit ja Nuku yö ulkona sekä Kiilopään toiminta. Banderollit, julisteet, esitteet sekä Latu&Polku-lehti saivat ihmiset kiinnostumaan osastosta ja pääsimme jututtamaan heitä. Ihmiset osallistuivat innolla arvaamaan latuhuivien määrää ja pääsivät mukaan Kiilopään majoituslahjakortin arvontaan. Osastolla olikin mukava ihmisten hyörinä ja jutustelu molempina päivinä. Tapasimme latulaisia eri puolilta Suomea sekä paljon heitä, joille toimintamme ei ollut ennestään tuttua.

Polkujuoksu, maastopyöräily, lasten kanssa liikkuminen ja helppo retkeily kiinnostivat monia. Messuilla liikkui paljon nuoria aikuisia, useat heistä kysyivät osastollamme sitä miten toimintaan ja ohjaajaksi pääsee mukaan. Latu&Polku-lehti oli kiinnostava mukaan otettava tuote, moni oli lukenut sitä aikaisemmin kirjastossa, vanhemmilla, mummolassa, työkaverilla tai tädin luona.

Kiilopään toimintaa oli mukava esitellä, kun messuvieraat kyselivät matkoista Lappiin. Kiilopään tapahtumaviikot ja helppo pääsy UKK-puistoon kiinnostivat monia. Maastopyöräily ja perheviikot olivat vahvasti mukana keskusteluissa hiihdon ja retkeilyn ohella.

Yhteinen toteamuksemme messujen päättyessä oli vahva tunne siitä, että kannatti osallistua. Tutustuimme toisiimme, verkostoiduimme ja opimme itse uusia asioita Suomen Latua, Kiilopäätä ja jäsenyhdistysten toimintaa esitellessä. Tämän kaiken ohessa messuilta lähti kotiin monia uusia latulaisia odottamaan ensimmäistä omaa Latu&Polku-lehteä ja uutiskirjettä, tutkimaan yhdistyksen toimintakalenteria, Kiilopään ohjelmaviikkoja tai Suomen Ladun koulutustarjontaa. Tämä oli mukava toteuttaa yhdessä ja tästä on hyvä jatkaa kohti kevään ja kesän tapahtumia pihoilla, poluilla ja vesillä.

Helena Kinnunen
Maaselän Latu