Kansainvälinen vapaaehtoisleiri Juankoskella

ke 24. elokuuta 2016 11.44.00

Juankosken Kuntoilijat saivat uudenlaisen pyynnön liikunnan ilon ja yhdessäolon viemiseen kansainväliselle tasolle.

Juankosken Kulttuurihistoriallisen seuran puheenjohtaja Marja-Sisko Pihl kysyi meitä auttamaan iltaohjelmassa ulkolaisia koululaisnuoria. Seura oli huomioinut kotiseutuliiton sivuilta Allianssin yhteystiedot ja sitä kautta nuoria vapaaehtoisia saatiin töihin työleirin puitteissa pariksi viikoksi Juankoskelle.

Nuoria oli Etelä-Koreasta, Meksikosta, Espanjasta ja Belgiasta. Kuntoilijoiden perinteinen laji kyykkä innosti, hauskuutti ja houkutti nuoria. Käsimerkit, eleet, ilmeet, englanti ja suomi olivat yhteisenä kielenä ja kaikilla oli tosi mukavaa. Erkki Hiltunen opasti kyykän saloihin ihan perinteisillä sanoilla kuten kona, kyykkä, karttu, akka, pappi jne. Ja mukavaa kuultavaa ne sanat olivat nuorten suusta "väännettynä".

Leiriläisten toivomuksena oli saada meloa. Niinpä hankimme yksiköitä ja kaksikoita Pikonniemen rantaan yhdeksi illaksi ja melontaa pääsi jokainen kokeilemaan. Välillä katsottiin myös sauvakävelyntekniikkaa. Frisbeegolfrata houkutteli yhtenä päivänä nuoret heittänään kiekkoja.

Yllätysohjelmana ennen heidän poislähtöään oli nuorten kokkaama illallinen.  Nuoret valmistivat itse kotimaidensa ruokia maisteltavaksi. Maukasta oli. Iloisen hauskat ilmeet olivat nuorilla, kun illalliselle saapuikin Joulupukki muorinsa kanssa Korvatunturilta. Paljon otettiin kuvia niin kameralla kuin kännyköilläkin ja haikeita kyynelhetkiä koettiin hyvästellessämme toisemme. Hienoa yhteistyötä kahden yhdistyksen välillä nuorten hyväksi.

Anja Korhonen