Kannustava yhdistys menee metsään ja vetää puoleensa innokkaita ohjaajia

pe 31. tammikuuta 2020 09.40.00

Maastopyöräily on osana 46:n latuyhdistyksen toimintaa: siis useampi kuin joka neljäs yhdistys järjestää viikkolenkkejä, maastopyöräretkiä, lajiesittelyjä tai -kursseja. Kiinnostava liikunta sekä iloinen ja yhteisöllinen ilmapiiri houkuttavat lenkeille yhä enemmän porukkaa. Toiminnan ydinvoimaa ovat innostuneet ja toisten liikuttamiseen sitoutuneet ohjaajat.

Synkkä pimeä ilta ja märkä metsä. Ei ehkä houkuttaisi ulkoilemaan? Metsästä kuitenkin lähestyy aaltoileva valomeri, jota höystää iloinen puheensorina. Latuyhdistyksen viikoittainen maastopyöräilylenkki – ja jälleen mukana yli 20 pyöräilijää! Yhdessä liikkuminen houkuttaa, vaihtuvat polut ja maastot kiinnostavat. Hyvä seura laittaa lähtemään poluille silloinkin, kun yksin laiskottaisi tai arjen kiireet pyrkisivät jyräämään ohi oman hyvinvoinnin.

Uusia MTB-ohjaajia valmiina palvelukseen!

Lokakuinen koulutusviikonloppu Pieksämäen Vedenjakajareitillä tuotti 17 uutta maastopyöräilyn alkeisohjaajaa. Kaikkiaan 11 yhdistystä sai taas innokkaita ja osaavia tekijöitä. Ensimmäiset uudet ohjaajat nähtiin vetämässä oman yhdistyksensä yhteislenkkiä jo heti kurssia seuraavana iltana, joten motivaatiota on!

Maastopyöräily ja polkujuoksu ovat molemmat osoittautuneet liikuntamuodoiksi, jotka tuovat latuyhdistyksiin uutta väkeä – usein "peruslatulaista" nuorempaa, työikäistä sakkia. Raikasta toimintaa järjestämässä on usein ohjaajia, jotka ovat itsekin tulleet mukaan Suomen Latuun vasta oman lajinsa myötä. Näissä lajeissa ohjaajaksi ei tulla niinkään perinteisesti yhdistystoiminnan kautta, vaan rakkaudesta omaan ulkoilulajiin ja riemusta päästä jakamaan omaa hienoa harrastusta muillekin.

Mistä niitä uusia ohjaajia oikein tulee?

Hyvä pöhinä ja avoin ilmapiiri tekevät latuyhdistyksestä vetovoimaisen myös uudempien ulkoilulajien harrastajille. Usein se kuitenkin on harrastuksen oma ”työntövoima”, joka uusia naamoja tuo – ensin mukaan lenkeille, sitten jäseneksi, kohta jo ohjaajaksi. Entä jos omassa yhdistyksessäsi ei vielä tarjota polkulajeja? Kysyntää olisi, mutta entä jos ei ole ohjaajia?

”Ei se laji minua kiinnosta?” Hallituksen ja valmiiksi ylityöllistettyjen yhdistysaktiivien ei aina tarvitse itse innostua jokaisesta uudesta toimintamuodosta. Vaikka laji ei itseä houkuttaisi, luodaan silti ilmapiiri, joka sallii tilaa uusille toiminnoille ja uusille kasvoille. Tuoreita tyyppejä ja tuoreita ajatuksia voi löytyä sieltä hiljaisesta rivijäsenistöstä: heitä, jotka eivät koskaan ole osallistuneet yhdistystoimintaan, kun ei ole mitään kiinnostavaa – kunnes joku huomaa kysyä, että mitäpä jos… Yllättävän usein ohjaajakandidaatti löytyy yhdistyksen ulkopuoleltakin, usein jopa ihan itse tarjoutumalla!

Ulkoilu kuuluu kaikille ja uusi toiminta raikastaa

Eri ulkoilumuotojen vastakkaisasettelua kannattaa ehdottomasti välttää. Ei se ole yhdistyksen perinteisiltä toimintamuodoilta tai muilta ulkoilulajeilta pois, jos uusien lajien kautta porukkaan saadaan uutta sakkia. Otetaan uudet vapaaehtoiset ilolla vastaan ja mahdollistetaan heitä luomaan omalle ’heimolleen’ mieluisaa luontoliikuntaa oman harrastuksensa parissa. Usein uudet toimintaideat samalla raikastavat yhdistyskuvaa ja siinä ohessa tieto yhdistyksestä laajenee ihan uusiin piireihin.

Oman yhdistyksen taustatuki ja asenne lajia kohtaan on uusille ohjaajille tärkeää. Vieläkin tärkeämpää, jos sekä ohjaaja että laji ovat yhdistykselle uusia. Tuetaan ja avustetaan tuoreita aktiiveja viestinnässä ja muissa yhdistystoiminnan kiemuroissa. Annetaan uusille aktiiveille tilaa toteuttaa omannäköistään toimintaa eikä budjetointivaiheessakaan unohdeta näitä uusia tuulia! Kiittäminenkin on tervetullutta eikä ainakaan vähennä ohjaajien motivaatiota.

Värväys voi jo alkaa – ensi vuoden kursseille tulossa taas ilmaispaikkoja!

Suomen Latu tarjoaa mtb-alkeisohjaajakursseja yhdessä Suomen Pyöräilynohjaajat ry:n kanssa. Koulutettavien ei tarvitse olla kaiken osaavia huippukuskeja, kovakuntoisia kisakuskeja tai pyörämaailman asiantuntijoita. Alkeisohjaajan tärkein tehtävähän on tarjota toimintaa aloittelijatason maastopyöräilijöille. Lajikiinnostuksen lisäksi omat ajotaidot pitää ohjaajakokelaalla toki jo olla hallussa - ohjaajakurssillahan opitaan ryhmänohjaustaitoja ja kikkoja kokemattomampien opastamisessa lajin saloihin.

Seuraavat maastopyöräilyn alkeisohjaajakurssit ovat tulossa toukokuussa ja syyskuussa 2020. Nyt on hyvä aika alkaa ajoissa kuulostella lajin harrastajia omalta seutukunnalta ja luoda suhteita oman yhdistyksen ulkopuolellekin.

Intohimo lajiin on vahvuus - alkeisohjaaja ei ole alkeellinen!

Vuonna 2018 Suomen Ladun yhdistyksissä järjestettiin maastopyöräilyä lähes 600 kertaa, joista kertyi yli 7500 osallistumiskertaa. Veikkaanpa, että vuoden 2019 luvut ovat taas kasvussa. Osassa yhdistyksiä maastopyöräillään aktiivisesti kesäkaudella tai koko lumettoman ajan vuotta, ja osassa jopa ympäri vuoden.

Latuyhdistysten maastopyöräilytoiminnassa pääpaino on matalan kynnyksen toiminnassa. Tarjoamme uusillekin harrastajille mukavan väylän tulla harrastuksen pariin – porukassa, turvallisesti, uutta oppien ja liikunnan iloista nauttien.

Ohjaajakurssin nimestä huolimatta kyseessä ei ole alkeellinen maastopyöräily! Matalan kynnyksen ajeluiden lisäksi osaavat vetäjät tarjoavat uusia koukkuja myös lajin aktiiviharrastajille: välillä haasteellisempia polkuja, pitkiäkin retkiajoja tai vaikka ajotekniikkakikkailuja. Näin kokeneetkin kuskit pysyvät innolla mukana yhdistyksen toiminnassa, kasvavat osaksi latulaista yhteisöä ja me-henkeä. Aktiivisista lenkkiosallistujista nousee helposti apuvetäjiä ja kohta jo ohjaajaksi koulutettavia. Näin laajeneva toiminta ei kasaudu liikaa yhden tai parin ohjaajan niskoille. Useamman ohjaajan porukalla pystyy myös tarjoamaan isompia retkiajotapahtumia, jolloin saadaan ryhmiä eritasoisille pyöräilijöille.

Motivoituneet mtb-alkeisohjaajat voivat halutessaan jatkokouluttautua myös viralliseksi pyöräilynohjaajaksi (taso 2) ja aikaa myöten vielä viralliseksi maastopyöräilynohjaajaksi (taso 3). Seuraava taso 2-koulutus on tulossa huhtikuussa 2020 (ks. www.pyorailynohjaajat.fi). Alkeisohjaajakurssien tiedot löytyvät täältä www.suomenlatu.fi/ulkoile/lajit/maastopyoraily/kouluttaudu.

Tiina Riikonen