Kaamoshiihtoa Kiilopäällä

to 27. joulukuuta 2018 10.00.00

Kolmekymmentä Kymi-Vuoksen latualueen latulaista vietti joulukuun toisen viikon Kiilopäällä.

Lauantaina iltapäivällä pitkän yön yli tapahtuneen bussimatkan jälkeen tulimme turvallisesti perille kaamoksen hämärään. Kaikkien retkeläistemme yhteiseksi tekemiseksi suunniteltiin lumenveistoprojekti valmistelevine töineen, yhteinen pulahdus Kiilopuroon savusaunasta, retki Sivakkaojan laavulle ja perjantai-illan iltanuotio. Maanantaina oli mahdollisuus kuunnella esitelmää kolttasaamelaisista ja heidän kulttuuristaan Irma Jefremoffin kertomana.

Pienryhmissä ja yksikseen kuljimme kävellen, lumikengillä, liukulumikengillä ja suksilla. Toiset valitsivat koneella tehdyn latupohjan, toiset itse hiihdetyn luomuladun. Valoisampi aika klo 10-14 välillä tuli joka päivä käytettyä tarkkaan. Saimme kokea sekä pilvisiä että kirkkaita päiviä. Eteläinen taivaanranta punersi ja värjäsi siellä olevat pilvet punertaviksi, pohjoisen taivaanranta oli taas vuorostaan violettia tai sinisen eri värisävyjä. Oli ilo ihailla ja kuvata muistoksi tätä väripommitusta.

Kiilopään keittiön tarjonta oli todella monipuolista. Aamupalalla ja omilla pikku eväillä pärjäsi oikein hyvin päivälliseen saakka. Kolmena iltana saimme nauttia savusaunan löylyistä ja avannosta purossa. Karskeimmat kävivät purossa kastautumassa myös aamuisin. Viikko kului nopeasti ja ikävissämme katselimme tunturimaisemia perjantai-iltana vielä kerran kaamoksen hämärtyvässä valossa Niilanpään kämpältä palattaessa. Seuraavana aamuna alkoi taas varsin pitkä kotimatka, kuitenkin monta kokemusta hienojen ihmisten kanssa koettuina.

Teksti ja kuva: Pekka Ahokas