Havaintolähetti

ke 27. helmikuuta 2019 15.10.00

Erkki Niemi mittasi lumen syvyyttä ja painoa Suomen ympäristökeskuksen havaintolähettinä.

Janakkalan Ladun syyskokouksessa sain mieleiseni työn. Hallitus oli valinnut minut Suomen ympäristökeskuksen (SYKE) havaintolähetiksi. Ehkä juuri siksi, kun olen eläkkeellä ja näin olettivat minulla olevan aikaa tällaiseen hommaan. Lisäksi tiesivät minut innokkaaksi tietokoneen käyttäjäksi, ja sitä tässä totisesti tarvitaan. Salaa olin myös tästä innoissani.

Sain 10 cm x 50 cm putken, metrimitan, muovipussin ja tarkan digitaalivaa'an. Sitten vain mittaamaan. Työnnän putken lumeen, mittaan lumen vahvuuden, laitan lapion putken alle ja tyhjennän putkellisen lunta muovipussiin ja punnitsen. Tietotekniikan osalta tarvitsin kyllä poikaani avustamaan ja siinä olen tuntenut itseni aika lailla oppilaaksi. Nyt mittaukset sujuvat hyvin ja olen tallentanut ne tietokoneelle. Mittaukset löytyvät sivuilta www.jarviwiki.fi.

Erkki Niemi

Järviwiki on verkkopalvelu, jota rakennetaan ja julkaistaan viranomaisten ja kansalaisten yhteistyöllä. Havaintolähetti on älypuhelimille suunniteltu verkkosivu, jolla voi tallentaa havaintoja Järvi-meriwikiin. Havaintolähetissä havainnot voi liittää Järvi-meriwikissä valmiina olevaan havaintopaikkaan tai uuteen havaintopaikkaan.