Espoon Ladun Mörriperheen retki

ke 19. lokakuuta 2016 15.50.00

Espoon Latu toteutti opiskelijoiden kanssa yhdessä Metsämörriretkiä.

Askelmerkit -hankkeessa mukana ollut Espoon Latu muutaman muun yhdistyksen kanssa tarjosi kuluvana syksynä Amiedun opiskelijoille mahdollisuutta olla mukana toteuttamassa Metsämörri-retkiä pääkaupunkiseudulla. Opiskelijat tarttuivatkin hanakasti tilaisuuteen ja peräti seitsemän opiskelijaa ilmoitti halukkuutensa järjestää retkiä Espoon Ladun kanssa. Koska halukkaita oli näin monta, Espoon Latu päätti toteuttaa yhden sijasta kaksi Mörriperhe-ryhmää, jotka molemmat tekisivät yhteensä neljä retkeä. Molemmilla ryhmillä oli omat 3-4 hengen opiskelijatiiminsä, jotka suunnittelivat ja toteuttivat toiminnan.

28.9. oli Askelmerkki -hankkeen tämän syksyn viimeinen Mörriperhe-retki, johon osallistui kuusi lasta ja neljä äitiä. Sää oli syksyisen sateinen ja tuulinen, mutta se ei porukkaa haitannut vaan kaikki olivat kunnon varusteilla ja iloisella asenteella varustautuneina paikalla. Alkupiirin jälkeen suuntasimme porukalla metsään jäniksinä, kukin tyylillään, mutta valppaana piti olla, sillä jos ohjaaja varoitti ketusta, piti kaikkien äkkiä pujahtaa tieltä metsään piiloon. Jostakin kumman syystä pikkupupuset sukelsivat aina paljon syvemmälle metsään ja isot jänikset nähtävästi luottivat isoon kokoonsa ja vain kyyristyivät hieman tien syrjään.

Ryhmän retkipaikalle päästyämme tarkistimme alueen rajat, jotka lapset olivat nimenneet. Rajapyykkeinä toimivat mm. ’pelkolohkare’ ja kivikaksikko ’puukko ja hai’. Tämän jälkeen kuuntelimme metsän ääniä ja tuulisena iltana puiden suhina oli niin voimakasta, että autojen äänetkin välillä jäivät taka-alalle. Kuuntelupiiri sai kuitenkin yllättävän käänteen, kun lapset huomasivat jonkun hiippailevan metsässä. Paikalle tuli itse Metsämörri! Hän oli nähtävästi kuullut perheiden viimeisestä retkestä ja päätti tulla ihan paikan päälle retkeläisiä tervehtimään. En tiedä ketä jännitti eniten, lapsia, äitejä vai Metsämörriä, mutta alkujännityksen hälvennyttyä retkeläiset uskaltautuivat jopa laulamaan Metsämörrille ja Metsämörri puolestaan uskaltautui tulemaan lasten luokse antamaan pienet mörrimuistot.

Siitähän sitten loppuretkeksi tohinaa, kun lapset oivalsivat, että Metsämörrin koti taisikin sijaita ’pelkolohkareella’. Tätä piti tutkia tarkoin ja etsiä mm. missähän se ovi mahtaa olla ja saisikohan sen jollakin konstilla auki. Näissä touhuissa kuluikin tovi kunnes huomattiin, että alkaa olla aika lopetella retkeä ja lähteä takaisin lähtöpaikalle.

Kiitos mukavasta retkestä, Amiedun opiskelijat Niina Sipilä, Mihane Musa ja Enni Malmberg sekä Espoon Ladun Erika Ilveskero!

Ps. Kyllä ne eväätkin ehdittiin syödä, eihän retki ole retki ilman eväitä!

Tutustu tästä lisää oppilaitosyhteistyöhön metsämörritoiminnassa

Susanne Blomqvist, projektikoordinaattori, Suomen Latu