Blogi osana yhdistyksen viestintää

ke 19. lokakuuta 2016 15.07.00

Katsaus yhdistysten blogeihin.

Blogi (engl. blog, sanasta weblog) on verkkosivu tai -sivusto, johon yksi tai useampi henkilö tuottaa sisältöä päiväkirjamaiseen tyyliin. Nettisivuihin verrattuna blogissa painottuu enemmän kirjoittajan henkilökohtainen näkökulma. Kirjoitukset ovat lähes poikkeuksetta avoinna kommentoinnille ja pääasiassa kirjoitukset  kuvineen ja videoineen ovat lähes ainoa blogin asiasisältö yhteystietojen lisäksi.

Blogit saavuttavat nykyään parhaimmillaan huimia määriä seuraajia, eli faneja. Hyvän blogin nyrkkisääntönä voidaan pitää sitä, että sillä on selkeä fokus ja kohderyhmä. Blogin kirjoittaja voi keskittyä vaikka  kirjoittamaan kirja-arvosteluja, reissutarinoita, ruokareseptejä tai muotiblogia. Aiheita on niin paljon kuin kirjoittajiakin. Toki löytyy myös hyviä blogeja, joihin kirjoittaja lähinnä purkaa tajunnanvirtaansa, mutta yleensä näissäkin tapauksissa on joku tietty juju, joka koukuttaa lukijan. Usein se on erityisen omaperäinen ja viihdyttävä kirjoitustyyli.

Uusin latublogi löytyy Lounais-Suomen latualueelta Raision Rinkalta: http://raisionrinkka.blogspot.fi/ Blogin perustaja Tarja Aittala ​kertoo blogistaan itse näin; "Raision Rinkka ry:n blogiin kerätään tarinoita luonnosta, retkeilystä, liikunnasta ja yhdessä tekemisestä. Blogin avulla pyrimme myös edistämään luonnossa tapahtuvaa liikkumista ja tunnetuksi tekemistä. Tekstejä voi kommentoida vapaasti. Blogi on alkuun koekäytössä. Omat hyvät kokemukset ja tarinat kannattaa laittaa kiertoon​."

​Yksi ensimmäisista "latublogeista" on Enon Ladun blogi: http://enonlatu.blogspot.fi/ , jonka varhaisin teksti on toukokuulta 2011. Tekstiä sivuille tuottaa pääasiassa yhdistyksen sihteeri. Yhdistyksellä ei blogin lisäksi ole Internet- eikä fb-sivuja, joten blogi on keskeinen tiedonlähde jäsenille ja muille yhdistyksen toiminnasta kiinnostuneille.

"Olemme saaneet blogista palautetta muiltakin lukijoilta kuin jäseniltä. Sivustolla on ollut kävijöitä yli 12 000, mikä on mielestä​mme​ ihan hyvä luku", Lilja Keränen kertoo.

Toinen pitkäikäinen blogi on Oulun latualueen kuulumisia: http://oulunlatualue.blogspot.fi/ jota alueyhdyshenkilö Ulla Keski-Sämpi säännöllisesti ylläpitää. Sivut ovat selkeät ja linkit yhdistysten kotisivuille löytyvät helposti. Sivustolla ei ole laskuria, mutta Keski-Sämpin mukaan juttuja kyllä luetaan vaikka varsinainen kommentointi onkin jäänyt vähäisemmälle.

"​Blogi on perustettu 20.4.2016 ja sitä on markkinoitu maltillisesti Facebookissa, yhdistyksen harvakseltaan ilmestyvässä jäsentiedotteessa, sekä yhdistyksen verkkosivuilla. Some-markkinoinnissa on annettu mahdollisuus toimittaa tekstejä ja vinkattu uusista kirjoituksista​. ​Blogissa emme mainosta tai markkinoi yhdistyksen toimintaa, siihen tarkoitukseen olemme jättäneet verkkosivut, jäsentiedotteen ja Facebookin."

​Johanna Yli-Opas