Alavuden Pahajoella vietettiin linnunpönttöpuiston avajaisia

pe 22. marraskuuta 2019 07.21.00

Linnunpönttöpuisto syntyi yhteistyössä Kirkkomännikön koulun oppilaiden kanssa.

Alavuden Tervajalat palkittiin kuukauden ulkoiluteosta lokakuussa 2019 ja linnunpönttöpuisto on yksi yhdistyksen onnistuneista hankkeista. Keväällä 2019 Tervajalat vuokrasivat Alavuden kaupungilta kahden hehtaarin maa-alan Pahajoen luontoalueelta, joka sijaitsee Alavudenjärven rannalla, ja rakensivat paikalle laavun. Laavun rakennustalkoiden yhteydessä Tervajaloissa mietittiin, mitä kaikkea muuta alueella voisi toteuttaa.

Linnunpönttöpuisto syntyi yhteistyössä Kirkkomännikön koulun oppilaiden kanssa. Alavudenjärven kunnostusvastaava Timo Rintala oli keväällä yhteydessä koulun eräopettajaan Veli Kujalaan ja tiedusteli, lähtisikö koulu oppilaineen mukaan linnunpönttötalkoisiin. Kujala innostui ideasta ja vei asiaa eteenpäin koulun opetussuunnitelmassa olevan eräkurssin osana. Oppilaat rakensivatkin puukäsityön tunneilla huikean määrän linnunpönttöjä ja olivat mukana avajaisissa asentamassa niitä paikoilleen. Upeaa yhteistyötä! Tavoitteena on saada alueelle 100 linnunpönttöä ja lisää pönttöjä asennetaan kevään 2020 eräkurssilla.

Opettaja Veli Kujala opastaa eräkurssin oppilaita kiinnitysnarun sidonnassa.

Alavuden Tervajalat olivat mukana avajaisissa muun muassa auttaen oppilaita pönttöjen asennuksessa ja tarjoilivat mehua ja makkaraa laavulla. Tervajalkojen edistämät ulkoiluolosuhteet palvelevat hienosti myös lintuharrastajia ja luontoalue on saavuttanut suuren suosion.

Linnunpönttöpuiston suojelijaksi nimettiin eläköityvä kaupunginjohtaja Pekka Ala-Mäenpää. Ala-Mäenpää oli estynyt tulemaan paikalle, mutta sijaisena toiminut Terttu Liesmäki vastaanotti Kirkkomännikön oppilaiden luovuttaman oman, suojelijalle tarkoitetun linnunpöntön muistuttamaan kaupungin johtoa tärkeästä tehtävästä.

Terttu Liesmäki vastaanotti suojelijan tehtävästä muistuttavan linnunpöntön.

Teksti: Timo Rintala
Kuvat: Juhani Kohtamäki