Järjestön kevätkokous 2018

Keväthankien Kiilopää, runsas ohjelmatarjonta, yhteiskuljetus ja 80-vuotisjuhlat. Muutamia syitä miksi ennätyksellisen suuri määrä jäseniä osallistui vappuna vietettyyn kevätkokousviikonloppuun Suomen Latu Kiilopäällä. Viikonlopun kokonaisuuden punaisena lankana oli tarjota monipuolinen ja runsas, koulutuksellinen tarjonta lauantaina, kevätkokous ja minimessut sunnuntaina sekä ulkoilullinen 80v. juhlapäivä maanantaina. Tässä onnistuttiin. Ohjelmat niin sisällä kuin ulkona toteutuivat ja keräsivät runsaasti innokkaita osallistujia.

Lauantain tarjonnasta eniten mielenkiintoa herättivät tuleva GDPR -uudistus yhdistysten näkökulmasta, koulutus yhdistyksen voimavarana sekä luontohyvinvointiretki. Myös aluekokouksiin osallistuttiin vilkkaasti. Yhtenä suurimpana haasteena koko viikonlopun aikana ja etenkin lauantaina oli tilojen riittävyys mutta sopu todellakin sijaa antaa. Tilaisuudet löysivät lopulta paikkansa vaikka ”säätämään” jouduttiinkin.

Järjestön sunnuntaisen kokouksen yksi ilonaiheista oli poikkeuksellisen suuri määrä edustajia eri yhdistyksistä. Asetettu tavoite 80 yhdistystä ylittyi viime tingassa tasan 10 yhdistyksellä. Vuosikertomus ja tilinpäätös hyväksyttiin, hallituksen vastuuvapaus myönnettiin kuin myös pieni jäsenmaksunkorotus. Suomen Ladun osuus jäsenmaksuista nousee ensi vuonna 50 sentillä.
Toinen ilonaihe oli uusien kunniajäsenien kutsuminen. Järjestö sai kaksi uutta kunniajäsentä Jukka Levolan Kuopiosta sekä Raimo Mäenpään Kauhajoelta. Molemmat ovat tehneet mittavan latu-uran Suomen Ladun hallituksessa. Sen Lisäksi Levola juridisten asioiden parissa ja Mäenpää erilaisissa rakennus- ja kunnostamisprojekteissa.

Kevätkokouksen jälkeen kokeiltiin Latuset – toiminnasta tuttuja minimessuja. Kahdeksan yhdistystä esitteli toimintaansa, hyviä käytäntöjään, tapahtumiaan ja välineitäänkin; kiitos Helsingin Latu, Kiilopään Ystävät, Kotkan Latu, Lounais-Suomen latualue, Siilin Latu, Suomen Retkiluistelijat sekä Ylivieskan Latu. Messujen alkaessa, oli  kokoustila niin täynnä ettei sekaan mahtunut. Sen sijaan Kuurakaltion latulaisten sulloutumisennätys ei päässyt tavoiteltuun 80 latulaiseen. Koolle saatiin vain 60 uimaria, joka tosin ylitti entisen ennätyksen kymmenellä pulahtajalla. Hauska video tapahtumasta löytyy Suomen Ladun fb-sivuilta.

Maanantaipäivän suosituimmat retket olivat Tuomo Jantusen perinteinen hiihtovaellus Kuutamokuruun, aikuisten metsämörriretki sekä Kiilopään huiputus. Aurinkoinen sää, kantavat keväthanget ja toinen toistaan upeammat kuvat sosiaalisessa mediassa viestivät onnistuneesta ulkoilupäivästä. Sen päätteeksi vuorossa oli viikonlopun kohokohta, juhlapäivällinen ja iltajuhla huomionosoitusten jakamisineen. Jos tilat tähän asti olivat olleet koetuksella suuren väkimäärän vuoksi, päästiin päivällisessä todelliseen improvisaatioon. Toimiston väelle, talkoolaisille ja muutamalle Virtain vaeltajalle löytyi lopulta ruokailupaikka Tuulentuvasta, jossa tunnelma tuskin juhlasalia heikommaksi jäi. Sen verran iloinen naurunremakka tilassa raikui etenkin kun Kiilopään henkilökunta hoiti tarjoilut sinne yhtä mallikkaasti.

Varsinainen pääjuhla eteni jouhevasti jo vuosi sitten kokemusta saaneiden juontajien Mika Railon ja Virva Niissalon johdolla. Juhlapuheessaan kunniajäsen Ilkka Vuori kartutti Kiilopään kirjastoa sekä luovutti seuraajalleen Pekka Alaselle perinteisen anorakin järjestön tulevaisuuden latua edelleen viitoittamaan. Hallituksen miespuoliset jäsenet puolestaan pohtivat leikkimielisessä ohjelmassa, onko syytä olla huolissaan, jos ei omista yhtään tuubihuivia, yhdistykseen liittyy aiempaa enemmän alle 40-vuotiaita tai jos retkellä ei huvita tehdä nuotiota tai, jos joku ei osaa voidella suksia. Ei huolta. Hallitus suhtautuu myönteisesti uusiin tuuliin ja trendeihin. Soijanakitkin ovat oikein luvallinen retkieväs. OKM-mitalit ja tunnustukset jaettiin ja illan päätti upea kahden naisen paikallinen Aila-duo.

Viikonlopun ohjelmat sekä kevätkokouksen aineistot löytyvät Yhdistyspalveluiden aineistoista, kohdasta järjestön kokoukset, kevät 2018 tai tästä linkistä https://yhdistyspalvelut.suomenlatu.fi/fi/aineistot/jarjeston-kokoukset/kevat-2018.html

Tapaamisiin syyskokouksessa Espoossa 19.-21.10.201