Yhdistyspalveluiden ajankohtaiset uutiset ovat Suomen Ladun tuottamia. Uutisista vastaavat Anniina Iivarinen ja Marianne Holmberg. Yhteydenotot ja palautteet:

Vapaaehtoisuuden monet muodot

to 25. marraskuuta 2021 08.15.00

Suomen Ladun ulkoilulähettiläs Janka Mäkipää kertoo omasta vapaaehtoisuudestaan.

Kuka olet ja missä Suomen Ladun jäsenyhdistyksessä toimit?
Olen Janka Mäkipää, ulkoilun suurkuluttaja, Suomen Ladun ulkoilulähettiläs sekä entinen Oulun Ladun hallituksen jäsen. Oulun Ladulla toimin viestinnän vastaavana, mutta nyt jäin tehtävästä pois, koska muutin toiselle paikkakunnalle.

Miten lähdit mukaan Oulun Ladun toimintaan?
Olin päässyt mukaan Suomen Ladun ulkoilulähettiläisiin ja aloin miettiä, että voisikohan päästä johonkin mukaan vielä ihan paikallisestikin. Ajatus siitä, että saisi tutustua muihin retkeileviin ja ulkoileviin ihmisiin, kutkutti kovasti. Aluksi innostuin myös meidän paikallisyhdistyksen välinevuokrauksesta, sillä en omannut kovinkaan laajaa retkeilyvälineistöä. Viime vuonna kävin loppukesästä Suomen Ladun Rakastu retkeilyyn -ohjaajakoulutuksen ja siellä monet lähiseutujen yhdistyksistä olevat ihmiset kannustivat minua kovasti ottamaan yhteyttä Oulun Latuun. Taisin pian sen jälkeen rohkaistua ja otin yhteyttä Oulun Ladun puheenjohtajaan. Menin käymään toiminnan suunnittelukokouksessa ja sille tielle jäin!

Millaiseksi koit yhdistyksen hallitustyöskentelyn? Mikä yllätti tai mikä oli parasta?
Hallitustyöskentely oli minulle täysin uutta, sillä en ollut aiemmin toiminut vastaavanlaisessa asemassa. Opin mielestäni kuitenkin runsaasti yhdistystoiminnasta. Aluksi hallituksessa olo tuntui aika jännittävältä ja sellaiselta, että mietin mitä saan tehdä tai mitä jos teen jotain väärin. Onneksi pelot osoittautuivat kuitenkin vääriksi ja minua kannustettiin niin hallituksen muiden jäsenten toimesta kuin jäsentenkin puolesta. Nuori ikäni oli oikeastaan vain positiivinen seikka, sillä pystyn tuomaan enemmän nuorten ja nuorten aikuisten näkökulmaa esiin. Koska viestintä oli minun vastuualueenani, koen nuoren ikäni olleen todellakin suuri hyöty - onhan kaikki "työvälineet" minulle jo tuttuja entuudestaan. Parasta yhdistystoiminnassa on kuitenkin ehdottomasti se, kun saa luoda ihmisille merkityksellisiä kokemuksia, tutustuttaa eri tapoihin olla luonnossa ja olla ylipäänsä samankaltaisten ihmisten kanssa.

Monet yhdistykset pohtivat, miten saisivat nuoria mukaan yhdistystoimintaan. Olisiko sinulla antaa heille jotain vinkkiä tai ideoita?
Koen, että nuorten mukaan saamiseksi on välttämätöntä toimia myös sosiaalisessa mediassa. Pitää olla niissä kanavissa, missä nuoret ovat. Aloittaisin itse Instagramista ja Facebookista, joista tosin jälkimmäinen ei enää ole kovin nuorten suosiossa, mutta aikuisten kylläkin. Sosiaalisessa mediassa on oltava aktiivinen ja kiinnostava. Postauksia ja sisältöjä tehdessä kannattaa miettiä, että mitä arvoa postauksella on seuraajalle. Voi kokeilla myös miettiä toisinpäin - jos itse näkisin tämän postauksen, saisiko se minut kiinnostumaan yhdistyksestä.