Yhdistyspalveluiden ajankohtaiset uutiset ovat Suomen Ladun tuottamia. Uutisista vastaavat Anniina Iivarinen ja Marianne Holmberg. Yhteydenotot ja palautteet:

Unelmien liikuntapäivä tulee taas!

Kuva: Nina Räike

Unelmien liikuntapäivä tulee taas!

ke 17. helmikuuta 2021 15.53.00

Ilmoittaudu mukaan järjestämään perheiden iltapalaretki Unelmien liikuntapäivänä toukokuussa. Voit valita kolmesta eri vaihtoehdosta sopivimman tavan olla mukana.

Unelmien liikuntapäivää vietetään virallisesti maanantaina 10.5. Kukaan ei kuitenkaan kiellä pitämästä päivän tiimoilta etkoja ja jatkoja, jolloin teemaan sopivasti voi kaikkia haastaa liikkumaan erityisesti ulkona. Suomen Ladun unelmien liikuntapäivää vietetään perheliikunnan teemalla. Suomen Ladun ja Folkhälsanin yhteinen Naturkraft-hanke kannustaa yhdistyksiä järjestämään iltapalaretken perheiden kanssa. Pakatkaa eväät mukaan, kulkekaa lähilaavulle tai metsään kannonnokkaan lukemaan iltasatu ja nauttikaa iltapala yhdessä.

Koronatilanteen varjostaessa vielä kevään tapahtumia, voitte valita teille sopivimman tavan olla mukana. Vaihtoehtoja on kolme:

A. Osallistua päivään jakamalla valmiita ideoita perheiden omaehtoiseen osallistumiseen.
B. Osallistua päivään tarjoamalla perheille ei-ohjattu mahdollisuus iltapalaretkeen (esim. polkutaulut ja tulipaikka latumajalla/lähiluontokohteessa).
C. Osallistua päivään järjestämällä ohjattu iltapalaretki perheille. Mikäli koronarajoitukset tämän estävät, muokata tapahtuma B. tai A. toteutustapaan tai perua tapahtuman.

Ilmoittaudu järjestäjäksi 11.4. mennessä tämän linkin kautta.

Ilmoittautuneille lähetämme materiaalipaketin lähempänä ajankohtaa. Paketti sisältää mm. Naturkraft -hankkeen retkiruokavinkit, lusikka-haarukoita, valmiita vinkkejä tapahtuman järjestämiseen, ilmoituspohjia ja FB-bannerit. Yhdistyksiltä edellytetään kevyttä raportointia tapahtumasta.

Lisätietoja: Anna Anttonen, anna.anttonen@suomenlatu.fi.

Lue millaisia iltapalaretkiä yhdistykset järjestivät viime syksynä

Suomen Ladun ja Folkhälsanin yhteinen Naturkraft/Luonnosta voimaa perheille -hanke kannusti yhdistyksiä syksyllä järjestämään iltapalaretkiä perheille. Retkiä ilmoittautui järjestämään 21 yhdistystä, joista 10 sai syksyn aikana retken toteutettua. Koronarajoitukset toivat omat haasteensa yhdistysten syksyn toimintaan. Iltapalaretkiään varten yhdistykset saivat materiaalipaketin, joka sisälsi riippumaton yhteisiä rentoutumishetkiä varten, Muumi-pehmoja sekä Muumi-kirjan yhteiseksi luettavaksi. Tärkeintä iltapalaretkissä on yhdessäolo, eväät ja rentoutuminen luonnossa. Lisäksi jokainen sai toteuttaa haluamiaan aktiviteetteja ja ohjelmaa retken aikana. Tässä muutama maistiainen syksyn retkiltä:

Rauman Ladun iltanuotioretki syyskuussa keräsi 15 hengen porukan yhteen Kaarojärven laavulle. Perillä pidettiin reipas metsäjumppa, pohdittiin jokamiehenoikeuksia ja tutkittiin luupilla lähemmin luontoa. Kohokohta illan aikana taisi kuitenkin olla riippumatot. Niissä oli ihana rentoutua, lukea kirjaa tai keinuskella, välillä melko vauhdikkaastikin.

Järvenpään Ladun iltapalaretkellä Paavonpolun kuntoradan maastossa 25 innokasta lasta ja aikuista seikkaili metsäretkellä, paistoi makkaraa ja lopuksi hiljentyi yhdessä kuuntelemaan iltasatua kolmesta karhusta, pehmoeläimillä esitettynä.

Maaselän Latu kertoo omasta retkestään näin: Järjestimme syyslomaviikolla 43 ensimmäisen koko perheen iltapalaretken Reisjärvellä Petäjämäen ulkoilukeskuksessa. Sattui koko viikon ainoa vesisateeton päivä, oli satanut hiukan lunta ja illalla oli pakkasta sekä tähtitaivas. Meillä oli siis täydelliset olosuhteet tapahtumalle.

Teimme lyhyehkön omatoimipolun latupohjalle, joten sitä pystyi liikkumaan myös lastenrattaiden kanssa. Polulla oli pöllöheijastimia, Muumeja Suomen Ladun heijastimilla varustettuna ja lamppuja. Noin polun puolivälissä oli yksi tulipaikka tunnelmaa luomassa ja riippumattoja. Yhdessä riippumatossa luettiin Muumisatua ja muita sai kokeilla vapaasti. Monet kiersivät reitillä useamman kerran illan aikana. Lähtöpaikalla oli kolme tulipaikkaa joiden ääressä osallistujat saivat valmistaa ja syödä mukanaan tuomaansa iltapalaevästä. Samalla alueella on myös ns. seikkailupuisto, jossa lapset touhusivat myös illan aikana.

Tapahtuma-aika oli kaksi tuntia ja osallistujia kävi noin 100. Vapaaehtoisia tapahtumaa toteuttamassa oli noin 10, tämä oli helppo ja mukava toteuttaa. Ilmoitimme tapahtumasta Facessa ja kunta otti sen myös syyslomaviikon ohjelmailmoitukseensa. Osallistujien palaute oli positiivista. Lapset leikkivät ulkona yhdessä ja aikuiset saivat mahdollisuuden jutella toistensa kanssa polulla ja tulipaikoilla. Moni totesi ettei olisi tullut lähdettyä pelkästään oman perheen kanssa.

Kaiken kaikkiaan iltapalaretket saivat positiivista palautetta niin osallistujilta kuin järjestäjiltäkin. Moni yhdistys kertoi jatkavansa retkiä keväällä, koronatilanteen sallimissa rajoissa.