Yhdistyspalveluiden ajankohtaiset uutiset ovat Suomen Ladun tuottamia. Uutisista vastaavat Anniina Iivarinen ja Marianne Holmberg. Yhteydenotot ja palautteet:

Tuumat ja tuntumat: Töölönlahden mudasta nousi Suomelle presidentti

ma 2. elokuuta 2021 08.00.00

Tuumat ja tuntumat oli Suomen Ladun ex-toiminnanjohtaja Tuomo Jantusen palsta Latu ja Polku -lehdessä kesäkuusta 1989 tammikuuhun 2006. Näitä tietoiskuja tuli jäsenistön luettavaksi kaikkiaan 132 kpl. Nyt meillä on mahdollisuus lukea vielä sellaisia tarinoita, joita ei ole aikaisemmin julkaistu. Näitä on 52 kpl eli uusi historiallinen tarina joka toinen viikko kahden vuoden ajan.

Tunsin kansanedustaja Paula Kokkosen aktiivisena avantouimarina jo 1990-luvun alussa. Hän antoi suosituksen minustakin, jotta sitten pääsin jäseneksi Avantouimareiden kerhoon ja saunan sekä avannon käyttäjäksi Helsingin Ouritsaaressa. Paula oli innokas kuntoilija miehensä Pekka Pyökkimiehen kanssa – lajina mm. potkupyöräily. He olivat käyneet myös uimassa Töölönlahden huviloiden edessä olevalta laiturilta.

Kansan keskuudessa oli virinnyt ajatus, että Töölönlahti pitäisi saada uimakelpoiseksi ja muidenkin vesillä kuntoilevien käyttöön. Tätä asiaa Helsingin ympäristölautakunnan puheenjohtajana Paula Kokkonen ajoi, ja hän oli saanut kannattajaksi silloisen ympäristöjohtaja Pekka Kansasen.

Nämä asiat olivat taustalla, kun sain puhelinsoiton keväällä 1999 Paulalta, joka ehdotti uintitapahtuman järjestämistä Töölönlahdella. Keskustelussamme päädyttiin elokuussa järjestettävään Kuutamouinti-tapahtumaan, jonka paikaksi valitsimme Töölönlahden ravintolan edustan. Kaikki järjestelyt jäivät Suomen Ladun toimiston huoleksi. Etukäteen tarvittiin ensiapujoukon hankkiminen, uimapaikan pohjan tutkiminen ja siivous, suihku- ja wc-järjestelyt ym.

Idean äidin suuri haave oli se, että tämän tempauksen avulla saataisiin Töölönlahti puhtaaksi muutamassa vuodessa. Tulisihan I Töölönlahden Kuutamouintiin paljon päätöksentekijöitä, jotka kaikki Paula Kokkonen päätti haastaa uintiretkelle. Ja tietysti kaikki tiedotusvälineet olisivat paikalla.

Näin tapahtui, mutta sitten sattui harmillinen juttu: kansanedustaja Paula Kokkonen sai työtehtävän lähteä juuri tuona ajankohtana vaalien valvojaksi Itä-Timoriin. Tämän tehtävän antoi silloinen ulkoministeri Tarja Halonen. No, kansanedustaja lupasi lähteä Kaakkois-Aasian retkelle, jos vastaavasti ulkoministeri tulee hänen tilalleen kuutamouinnille. Aviomies Pekka lupasi lukea Paulan tekemän haastajan puheenvuoron.

Näin tapahtui. Ulkoministeri marssi elokuun pimenevässä illassa 100 hengen porukan keulilla, kun soihtujen ja lyhtyjen kanssa edettiin Töölönlahden Ulkoilukeskuksesta ravintolalle. Sinne naulakkoon jätettiin kylpytakit ja liikunta-asusteet. Mitään uimalaituria ei ollut, vaan rannassa olleen suuren pajun tuntumasta kahlattiin veteen. Muta upotti, mutta pian kaikki olivat vedessä ja uimassa 100-300 metriä. Tavoitteena oli keskellä lahtea olleen vesisuihkun kiertäminen. Aulis Holmin johtamat melojat valvoivat turvallisuutta.

Paluu tapahtui samaa reittiä, ja me järjestäjät vedimme uimarit käsin ylös sieltä mutavellistä. Onneksi paikalla oli Helsingin palokunta, joka suihkutti lämmintä vettä uimareiden päälle: jotakuinkin puhtaaksi kaikki tulivat. Paikalla oli myös suuri määrä valokuvaajia ja TV-väkeä. Seuraavana aamuna saimme lukea mm. Ilta-Sanomista, kuinka urhollisesti kansa lähti uimaan ulkoministeri Tarja Halosen johdolla, jonka uimapuku oli mukamas vähän virttynyt.

Kaikki selvisivät ehjinä takaisin ja lopullinen varmuus palanneiden uimareiden lukumäärästä saatiin siitä, että yhtään vaatepinoa ei jäänyt jäljelle ravintolan naulakkoon.

Tästä uinnista alkoi Tarja Halosen menestystarina presidenttikilvassa. Se oli elokuu, kun hänen gallup-lukemansa hypähtivät keulille samaan tapaan, kuin hän oli uintiporukan ykkösuimari.

Töölönlahden Kuutamouinteja on järjestetty vuosittain 20 vuoden ajan. Mukaan on saatu paljon ministereitä, kansanedustajia, kaupunginvaltuutettuja ja muita päättäjiä. Tänä aikana lahden vesi on puhdistunut, ja uimapaikkakin on heti toisesta vuodesta alkaen varustettu kunnollisella laiturilla. Presidentti Tarja Halonen oli mukana myös presidenttikaudellaan, mikä hämmästytti erityisesti ulkomaalaisia seuraajia. Mutta usein hän lähetti miehensä Pentti Arajärven sijaisekseen.

Tuomo Jantunen