Tuumat ja tuntumat: Tahko Elimäelle pyöräilemään 92-vuotiaana

ma 27. huhtikuuta 2020 07.30.00

Tuumat ja tuntumat oli Suomen Ladun ex-toiminnanjohtaja Tuomo Jantusen palsta Latu ja Polku -lehdessä kesäkuusta 1989 tammikuuhun 2006. Näitä tietoiskuja tuli jäsenistön luettavaksi kaikkiaan 132 kpl. Nyt meillä on mahdollisuus lukea vielä sellaisia tarinoita, joita ei ole aikaisemmin julkaistu. Näitä on 52 kpl eli uusi historiallinen tarina joka toinen viikko kahden vuoden ajan.

Elimäen tunnettu seiväshyppääjä ja liikunnanohjaaja Altti Alarotu soitti huhtikuussa 1980 ja kysyi, voisinko auttaa ohjelman järjestämisessä urheilutalolla pidettävässä yleiötilaisuudessa: ”Ajattelin esiintyjiksi Annea ja Eevaa, mutta varmaankin TV-esiintymiset ovat nostaneet heidän palkkioitaan, ja kunnalla ei ole varaa…” Vastasin Altille, jota olin auttanut jo edellisinä vuosina: ”Minulla on kaksi loistavaa esiintyjää noiden TV-tähtien tilalle, ja hinta on 0 mk: Tahko ja minä!”

Sopimus syntyi ja sovittiin, että saavumme iltatilaisuuteen hyvissä ajoin ja varmistamme näyttämölle sijoitettavan kuntopyörän säädöt ja mikrofonien toimivuuden. Yleisöä odotettiin saapuvan salin täydeltä eli vähintään 500 henkeä.

Auton kuljettajaksi saimme Suomen Ladun silloisen markkinointipäällikön Matti Kyllösen, jonka Saabilla lähdimme Sibeliuksenkadulta liikkeelle. Matkalla meidän piti käydä iltaohjelmaa läpi ja suunnitella mielenkiintoista sanottavaa kuntoilusta. Mutta kun Lauri "Tahko" Pihkala istuutui etupenkille pelkääjän paikalle, keskustelu alkoi Matin kanssa aivan muista asioista: autoilusta, Saabin ominaisuuksista, Tahkon autoilukokemuksista ja tietysti siitä, kuinka Tahko saa ajokortin heti takaisin, kun hänen silmäleikkauksensa saataisiin tehtyä. Tietysti ”veli venäläisistäkin” puhuttiin. Luotin Korialle saavuttaessa siihen, että ohjelmaan merkitty ”Tahkon kuntopyöräily ja hänen haastattelunsa” sujuu mielenkiintoisena ja luovasti…

Illan tähtien esiintyminen oli sijoitettu viimeiseksi. Nousimme lavalle kirkkaiden valojen loisteessa ja kameroiden räpsähdellessä. Tahko kiipesi tottuneesti kuntopyörän satulaan ja ehdotti laulua ”Mä oksalla ylimmällä…”, jotta maisemat pyöräillessä vaihtuisivat. Jätimme laulun loppuhuipennukseksi, koska minulla oli paljon kysymyksiä mielessä.

Tahko polki kaikkiaan 15-20 minuuttia rauhallista tahtia. Ylämäkirasitus oli pyörään kuitenkin säädetty. Tarkoitus olisi puhua kuntoliikunnasta. Myös innokkaalla yleisöllä oli mahdollisuus kysymyksiin. Esitin ensimmäisen kysymyksen: ”Kuinka professori hoitaa nykyään kuntoaan, joka näyttää tosi hyvältä 92-vuotiaan kunnoksi?” Vastaus oli tyypillisen pitkä ja siinä oikaistiin kysyjän ensimmäinen virhe: ”Siis minähän olen ’niin sanottu professori ja filosofian majuri’…. Mitä kunnon hoitamiseen tulee, se ei enää suju - kuten aikaisemmin – hiihtäen, vaan joka päivä poljen kuntopyörää olohuoneessa ja luen samalla päivän lehdet.”

Jokaisen vastauksen jälkeen yleisö antoi raikuvat aplodit. Puhuttiin Suomen Ladusta, laturetkistä, latujen teosta, kävelystä, salamapallon erinomaisuudesta ja jääkiekosta, joka oli Tahkon mielestä vähiten arvostusta herättävä laji. Siinä häntä vaivasi kaupallisuus, onnettomuuksien riski ja erityisesti katsomoissa istuva väki: ”Isomahaisten katsojien pitäisi mennä kentälle pelaamaan ja väsyneet pelaajat voisivat tulla lepäämään.”

Ilta päättyi yhteiseen lauluun. Sen jälkeen kumarrus ja poistuminen näyttämön takaosasta portaita alas. Mutta mitä tapahtuikaan? Tapansa mukaan Tahko ei antanut pitää käsivarresta kiinni, ja niinpä hän kaatui ja pyöri raput alas noin viiden metrin matkan. Hän jäi makaamaan lattialle. Kiiruhdin vierelle ja kysyin häneltä, mitä sattui professorille. Vastaus oli jälleen tahkomainen: ”Miten mahtoi käydä hyville housuilleni?” Kaikki näytti kuitenkin toimivan ja housut olivat vain pölyssä. Suomen merkittävin urheilufilosofi ja monien järjestöjen kunniajäsen nousi ja marssi autolle. Paluumatkan keskusteluaiheena olivat Suomen urheilusaavutukset. Olihan Tahko ensimmäinen suomalainen, joka alitti kahden minuutin ajan 800 metrin juoksussa.

Tämä Elimäen kuntoilta oli professori Lauri "Tahko" Pihkalan viimeinen julkinen esiintyminen.

Tuomo Jantunen